Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tjocka släkten är bäst

Annons

Så då behöver ingen tvivla på att det snackas mycket bilåkande i den lilla byn Hällbo.

- Visst underlättar det, speciellt att Karin är så intresserad, säger Markus när släktrelationerna kommer på tal.

Han är fast rotad i Hällbo, har bara flyttat några meter från föräldrahemmet, och även i övrigt står han med båda fötterna på jorden.

Därför har han bidat sin tid, i år fyller han 29 år, när det gäller satsningen på rallyåkandet. Sin första tävling körde han så sent som år 2000. Men han började med folkrace redan som 15 åring.

- Att börja köra rally är ett stort steg att ta. För att klara av det måste man ha ett fast jobb, betonar Markus.

Han är sin egen inom VVS-branschen och det är utifrån det som han bekostar sin rallysatsning.

För satsning vill han kalla det:

- Ja, det är en jättesatsning på amatörmässig nivå.

Han beskriver det som ett stort svart hål som det krävs mycket jobb för att stoppa pengar i.

- Man får offra mycket för att kunna köra. Vi har exempelvis inte åkt på semester på flera år. Men är man målmedveten och engagerad så går det, konstaterar han.

Och det där med semester gör inte så mycket när rally är intresset utöver allt annat.

- Man kommer bort från vardagen och får avkoppling. Det är en kick att stå där 20 minuter före starten och vänta, förklarar Markus med inlevelse.

Samtidigt betonar han hur viktigt det är att hitta rätt nivå.

- Om satsningen var ännu hårdare vore det inte roligt om något går fel.

- Det viktiga är att vi har kul och roligt tillsammans.

Och ännu roligare blir det förstås när det går bra, som det gjort hittills den här säsongen i den nya bilen.

Den nya bilen ja, den är värd sitt eget kapitel. Markus rattar nämligen en stor Volvo 940, ganska så ovanlig i rallysammanhang, även om Markus påpekar att det finns ett 20-tal sådana i rallysvängen i Sverige. Han fick hem den i november förra året.

- Det är min drömbil. Jag har alltid varit Volvo-frälst och 940:an har tilltalat mig ända sedan jag läste Kalle Anka och petade finnar.

En något udda bil väcker också en viss uppmärksamhet, speciellt när det går bra, det har Markus upptäckt:

- Fast man kanske gjorde minst lika bra resultat när man körde en vanlig 240.

Något annat som Markus också märkt är att det lätt börjar gå rykten, bland annat om hur mycket hans bil kostat.

- Den kostade mig strax över 250000 kronor och inte alls sådana stora summor som jag hört nämnas, säger han för att förhoppningsvis ta död på sådant prat.

Med den i rallysammanhang jättelika bilen satsar Markus och Karin först och främst på Supermästerskapet den här säsongen.

- Målet är att bli bästa bakhjulsdrivna bil och hamna bland de tio bästa.

- Och det kommer att gå ännu bättre för oss när det blir grus, det är helt klart, varnar han alla konkurrenter i den tvåhjulsdrivna klassen.

- Men SM-tävlingarna är inte att tänka på, möjligen någon deltävling, och Svenska rallyt är givetvis en dröm. Men då måste man ha en budget på 200000 bara för den tävlingen.

- Men jag har redan min dröm uppfylld, tillägger han och tänker då på sin bil.

Så han nöjer sig med att köra endagarstävlingar vilket är en rimlig nivå för hans del.

Och konkurrensen är hård i Supermästerskapet.

- Eliten är med och det är nästan som SM. Och Supermästerskapet har utklassat SM vad gäller deltagarantal.

Till helgen är det tänkt att Volvon ska rulla i den andra DM-tävlingen, om nu vädrets makter tillåter det. Redan nästa helg är det så dags för den andra tävlingen i Supermästerskapet. Den avgörs i Grängesberg.

- Helst ska man åka varje helg. För det är ju den träning man får i den här sporten.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons