Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor final för små bilar

Annons

- Vi har ett hundratal deltagare anmälda, säger Jan Flink. Vi räknar med att bygga en två meter bred och 130-140 meter lång bana på nålfilt. Där ska vi tävla i klasserna Touring 1:10 och Track 1:12.

Som ni kanske förstått hand-

lar det inte om riktiga bilar. Även om dom ser väldigt naturtrogna ut och uppför sig som riktiga bilar.

Men föraren står vid sidan om med en radiosändare. Det är radiostyrda kopior av STCC- och BTCC-bilar i skala 1:10 eller 1:12 de kör. Och fort går det.

- Vi kör i 60-70 kilometer timmen inomhus. Utomhus kan det bli farter upp till 80-90 kilometer timmen. Och det är mycket fort i förhållande till bilarnas storlek, säger Jan.

Tio och tio tävlar bilarna. Runt, runt på de krokiga banorna kör man. Och 140 meter avverkas snabbt.

- Vi kör i fem minuter varje heat, säger Kenneth Malkusson. Det gäller att hinna så långt som möjligt. De snabbaste hinner med runt 20 varv.

Med tio bilar yrande runt på banan är det svårt att hålla koll på antalet varv. Särskilt om någon bil kör av.

Därför är bilarna utrustade med teknik som gör att varven räknas automatiskt när man passerar mållinjen.

Touringklassen är för övrigt uppdelad i två klasser - touring stock och touring modified. Eller standardklass och trimmad klass, om man nu hellre vill se det på det sättet.

Totalt finns 15 deltävlingar i Mellansvenska elbilscupen. De sex bästa resultaten - plus finalresultatet - ska räknas in i det totala resultatet.

Dessutom får man "flitpoäng" för att ha deltagit i många deltävlingar.

Inför finalerna är det ur dalasynpunkt Touring Stock som är intressantast. Där leds det 36 förare långa sammandraget fyrdubbelt av dalaförare. Rättviksklubben MFK Fenix toppar med Peter Nilsson, Hampus Lindkvist och Tommi Ringve, närmast före SMK Dalas Mikael Hedin.

I den stora (103 förare) trimmade klassen är dalainslagen inte riktigt lika imponerande.

I klar ledning ligger Magnus Vässmar från Eskilstuna, och man får trava ner till femte plats innan man hittar bästa dalaföraren - SMK Dalas Gustav Dahlberg. Sjua ligger sedan MFK Fenix Stefan Hjerpe och tolva Ludvika MRC:s Lars Hägerman.

I Track 1:12-klassen finns i dag ingen dalaförare som tävlar.

Åldern på förarna varierar stort. Det handlar avgjort inte om någon "barnsport". De yngsta deltagarna är runt tio år - och de äldsta cirka fem gånger äldre.

- Och det är ingen billig sport om man ska vara med och kriga

i täten, säger Malkusson. Visst kan man "fixa" en bra begagnad bil för runt tusenlappen. Men

en normal tävlingsbil kostar 7 000-8 000 kronor, och de bästa bilarna i trimmade klassen kostar närmare 20 000 kronor startklar.

LARS-ERIK MÅG

Mer läsning

Annons