Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patrik arbetar för hockeyns bästa

Annons

- Min huvudsakliga uppgift är att dra in pengar, med fokuseringen på Tre Kronor. Den här turneringssegern satt skönt och underlättar vårt fortsatta arbete, säger Patrik Wigelius.

Förbundets årsomsättning pendlar mellan 80 och 90 miljoner kronor. Av nämnda summa hanterar Wigelius avdelning cirka 40 miljoner kronor.

- Vår roll är att skapa utrymme och förutsättningar för att bredda svensk hockey, berättar Wigelius och fortsätter:

- Alla pengar vi generar ska tillbaka till sporten på ena eller andra sättet. Ett stimulerande och kul syfte.

Patrik Wigelius halkade in i hockeysammanhang på ett bananskal.

Han påstår själv att han hade flax när han fick tjänsten som marknadsassistent i Djurgården 1993. Hans duglighet föll i god jord och Patrik satt snart som marknadschef i föreningen.

Via ett år som marknadschef hos Peak Performence, rekryterades sedan Patrik till nuvarande post på Hockeyförbundet 2001.

Starkt marscherat.

Nu syr han ihop avtal med olika arenor, jobbar med publika arrangemang, diverse företag och värdefulla sponsorer. Lägg till detta egna förbundsarrangemang typ nyss genomförda Sweden Hockey Games.

- Middagarna i anslutning till matcherna var så många som 2 500 stycken. Sweden Hockey Games har vuxit ut till ett av landets större arrangemang, avslöjar han och ler gott.

Årets turnering blev inte bara en sportslig succé. Nytt publikrekord, 56 246 åskådare på sex matcher, kom som grädden på moset.

En publiksiffra som är drygt 2 000 åskådare bättre än förra rekordnoteringen på 53 955 från februari 2001.

- I en nyligen genomförd marknadsundersökning framkom det att åttio procent av befolkningen var hockeyintresserad, informerar Wigelius vidare.

Det är lätt att förstå den forne Falubons yrkesval med de siffrorna i ryggen men vi tyckte ändå det passade med frågan:

Varför valde du att jobba med hockey?

- Det är en förmån att få jobba med svensk idrott på elitnivå. Att jag sedan får jobba inom hockeyn ur en affärsmässig aspekt är enbart kul, svarar han.

Största kicken i karriären hittills?

- När vi som i år lyckades fylla Globen, med en blandning av en ung och en äldre publik, var en fantastisk känsla.

Måste du vara hockeyfanatiker för att klara nuvarande jobb?

- Nej, men du bör gilla jobbet runt omkring ishockeyn, svarar Patrik Wigelius, uppvuxen i Falun och med släkten kvar i Britsarvet.

PER-ÅKE GRANLUND

Mer läsning

Annons