Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyckeln till framgång

Annons

En speedwaycykel har inga bromsar eller växlar. Ingen elektronik är tillåten i motorn. Alla har samma ljuddämpare och däck. Insugningsröret från förgasaren är begränsat. Visst låter det enkelt.

Det är det inte.

- Man kan ställa in cykeln på miljoner olika sätt. En motor kan ha hur många karaktärer som helst, säger Andreas Jonsson snabbt.

Den del i motorn som ändras mest är kamaxeln. Det finns flera hundra olika varianter att köpa och den ställs också in i olika vinkel.

- På så sätt reglerar man hur stark motorn blir. Målsättningen är hela tiden att motorn ska dra bra, både från start och under heatet. Men i själva motorn kan man också reglera balansparti, vikten på kolven och kompression.

Dessutom har drevningen stor betydelse, förklarar Andreas.

- En annan sak som har betydelse är vädret. Vi har olika munstycke för bränslemängd beroende på väderlek, fortsätter han.

Till Parken har Jonsson med sig två motorer, som han vet passar. Ändå kommer hans mekaniker att ändra mycket, främst under träningen men också under tävlingen.

- Många småsaker. Det gäller hela tiden att hitta rätt tajming, marginalerna är mycket små. Visst vore det lättare om vi hade mer elektronik men då skulle alla ha samma inställningar. Jag gillar att det är som nu, man måste ha lite bakom pannbenet också, säger Jonsson och skrattar.

En speedwaycykel kan också förlängas, längden kan varieras en dryg decimeter. Det har betydelse.

- En kort cykel hoppar iväg bättre från start men är mer aggressiv att köra, mer känslig för hålor i banan, säger Andreas.

På lördag kväll, vid 22-tiden, vet Andreas och hans team om inställningarna blev de rätta. Innan dess har många muttrar och skruvar lossats och fästs. (TT)

SUNE KARLSSON

Mer läsning

Annons