Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mästare för andra året i rad

/
  • Björn Henriksson kan sola sig i glansen av ännu ett SM-guld. Han har redan avgjort mästerskapet, trots att den sista deltävlingen återstår. Den avgörs i Ljungby kommande helg.

Till helgen körs årets tredje och sista deltävling i bilorienteringens SM-serie.
Men guldstriden är redan avgjord, Björn Henriksson från Smedjebacken har ett ointagligt försprång efter två segrar. Men han vill förstås sopa rent och åker till Ljungby med ett mål.
– Vi försöker vinna även sista tävlingen, säger han.

Annons

Med vi menar han förstås sig själv och kartläsaren Ulf Andersson från Stockholm. Sedan de började köra tillsammans har de varit svårslagna i både svensk och nordisk bilorientering.

– Nu är det andra året jag åker med Ulf och vår sämsta placering vi har i Sverige är en andraplats och i nordiska mästerskapet är det en tredjeplats. Vi vann båda mästerskapen förra året, i år blir vi etta och trea, berättar han.

Bilorientering är ingen stor sport men det är ändå långt ifrån enkelt att nå toppen. Tvärtom.

– Jag började 1995, så för mig tog det 20 år. Det gäller att nöta på, säger han men är också ödmjuk inför sin egen insats.

– För att nå toppen krävs det en fantastiskt bra kartläsare och att samarbetet fungerar i bilen. I rally hänger det på föraren till 70 procent, i bil-o är det tvärtom.

Berätta, vad går bilorientering ut på?

– Vi åker i skogen, på tid, och letar efter kontroller. Det är mycket lurigheter med gamla kartor som ofta inte stämmer överens med verkligheten. Vi åker kanske med en karta från 1968 och ska följa stigarna som gick då. Men helt plötsligt dyker det upp en stor väg som inte fanns på den tiden, berättar han.

Men det går även sträckor på industriområden, grustag och liknande. Då handlar det om skissåkning med egenproducerade kartor.

Är vägarna avlysta?

– Vi bommar av områdena, men vi stänger inte av som på rallytävlingar. Men områdena är säkra. Vi åker inte genom byar och så och oftast är tävlingarna på nätterna.

Nybörjare kör oftast i vanliga standardbilar medan de som slåss i SM-toppen har bilar som är något mer utrustade. Björn Henriksson tävlar i en Toyota Rav4.

– Vi har fyrhjulsdrivna bilar, lite hårdare rallyfjädrar, hasplåt och trippmätare. Sedan kan resten vara standard. Vi har ingen användning av den effekt som finns i en rallybil. Min sambo åker till jobbet nästan varje dag i tävlingsbilen.

En SM-deltävling samlar normalt 40-50 deltagare. Bil-o är som störst i Småland, Skåne, Mälardalen och Roslagen. I Dalarna är det Ludvika MS som av tradition hållit bil-o-fanan högt.

– Ludvika är en stor klubb på bil-O-sidan, det har alltid funnits ekipage med i toppen från klubben, säger han.

Det är nämligen ett Ludvika-ekipage även på andra plats i SM-tabellen, Jonas och Per Hellander.

– De är från Borlänge men tävlar för Ludvika.

Hur ser det ut med återväxten?

– Just nu är det inte bra i Dalarna vilket är delvis vårt eget fel. Det var länge sedan vi hade nybörjartävlingar, säger Björn Henriksson självkritiskt men berättar också att det planeras nya tävlingar. Bland annat en SM-deltävling.

– Det var fem år sedan senast Ludvika MS arrangerade SM och nu planerar vi något till 2017, vi funderar på lämpliga områden i södra Dalarna, säger Björn Henriksson, dubbel svensk mästare i bilorientering.

Fotnot: Björn Henriksson – Ulf Andersson har vunnit de två första tävlingarna i SM-serien. Eftersom de två bästa tävlingarna räknas totalt har de ett ointagligt försprång.

Mer läsning

Annons