Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallå där...

Annons

- Jag är jäkligt nöjd. Och även om vi körde av på första sträckan följde vi den uppgjorda planen, att ta det lugnt första dagen för att lära känna bilen, öka lite dag två och ta i mer sista dagen.

Under söndagen höjde du och kartläsaren Bosse Holmstrand alltså tempot?

- Ja vi ändrade en del inställningar och detaljer på bilen så att den passade min körstil och det gick bättre och bättre.

En del kanske jämför dig med Daniel Carlsson, som blev åtta. Vad skiljer dig och honom åt?

- Han har åkt mycket mer bil än vad jag gjort i internationella sammanhang och är sex år äldre än vad jag är.

Vem imponerade mest på dig?

- Utan tvekan Sebastien Loeb. Jag trodde inte han skulle åka så bra på snö.

Många pratar om Mattias Ekströms fina körning. Kommentar?

- Visst åkte Mattias bra. Men man ska komma ihåg att han har bilkörning som yrke även om han åker banracing. Han är van med farter upp emot 300 kilometer i timmen och då klarar man det mesta inom bilsporten.

Det finns delade meningar om det var rätt av dig att ge dig direkt in in tungviktsklassen WRC istället för att ta vägen genom någon av de mindre klasserna. Vad säger du själv?

- Jag är övertygad om att jag gjort rätt. Daniel Carlsson ligger bra till för ett fabrikskontrakt men jag är näste svensk på listan.

Vad händer här näst för din del. Till helgen körs en SM-deltävling i Jämtland. Där tänker du inte vara med?

- Nej, SM känns inte speciellt intressant och vad jag kommer att göra framöver vet jag inte.

Malcolm Wilson, chef för engelska M-Sport, som lånade ut Forden till dig i Svenska rallyt, vill han fortsätta samarbetet?

- Ja, han var väldigt nöjd och vill försöka hjälpa mig även i framtiden. Men det är svårt att få fram så mycket pengar som behövs för att det ska bli fler VM-tävlingar i år. Kanske måste vi sikta in oss på nästa år.

TORBJÖRN SVENSSON

Mer läsning

Annons