Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Full fart framåt på breda däck

Annons

Joakim är en av tre förare från Mellansverige som är uttagna till NM som går i Rudskogen, söder om Oslo i Norge.

- Det är första gången jag åker på något sådant, det ska bli spännande. Det är bara två förare från min klubb Borlänge MK som blivit uttagna tidigare, säger Joakim.

Att Joakim har blivit uttagen beror på att han har kört bra i Mellansvenska Karting Race, MKR. Gokartutskottet, som utser åkarna, går på de resultaten.

Joakim har en enkel förklaring till att det har gått bra för honom i år:

- Det gäller att inte göra misstag. De som gör minst misstag vinner, och det gäller även mekanikerna. Om de glömmer att skruva åt en skruv kan det sluta illa, säger Joakim Helldén.

Mekanikern i det här fallet är pappa Stig-Ove. Han är orsaken till att Joakim började med gokart. Han var med jobbet och åkte hyr-kart och då upptäckte han att man kunde börja köra gokart när man var åtta. Eftersom sonen Joakim var just åtta då så var det perfekt.

- Jag och två kompisar delade på en kart i början, säger Joakim som nu har en egen gokart med encylindrig motor på 100 kubik, plus en extra motor. Även lillasystern Malena åker gokart och hon har en egen gokart.

En kart i Joakims klass, Yamaha, kostar ungefär 26 000 kronor att köpa ny. Gokart brukar räknas som den billigaste motorsporten, men trots det är det pengarna det hänger på om en satsning ska vara möjlig.

- Det beror på om jag kan få några sponsorer och pengar för att kunna satsa. Jag skulle vilja köra banracing, men det är så dyrt. Där måste man ha nya grejor hela tiden för att kunna vara med i toppen, säger Joakim.

Framtidsdrömmen? Just det.

- Jag vill bli så bra som möjligt och största drömmen vore att köra kart i USA, som Kenny Bräck gör. Det är roligare med kart, där beror det mer på föraren än i till exempel Formel 1 där bara tre team egentligen kan vinna. Den som är bäst tränad och har bäst bil för dagen vinner i kart, säger Joakim Helldén.

I de Nordiska Mästerskapen kommer det att bli svårt för de svenska förarna att ta bra placeringar. Det är nämligen skillnader i reglerna för gokart länderna emellan. Eller snarare - Sverige har strängare regler än de andra.

- I Sverige har vi bestämda chassis, lite hårdare och mindre följsamma än de andra, likaså har vi mekaniska bromsar och de hydrauliska. Så det blir svårt att vinna, men jag siktar på det, säger Joakim.

Trimning av motorerna är förbjuden, det förekommer "dopingtester" av de fem främsta bilarna i loppet. Men gokarten går ändå ungefär 120 kilometer i timmen, så den givna frågan är ju:

Har du kraschat någon gång?

- Ja, jag voltade en gång, det var 1999. Jag körde ihop med en annan, vurpade och bröt nyckelbenet.

Vad är tillåtet i gokart?

- Det är inte mycket som är tillåtet, men domaren ser ofta inte när det tjuvnyps, menar Joakim som tycker att det roligaste med sporten är farten och att man måste kunna koncentrera sig och inte förhasta sig när man kör.

Det vill nog till det, när man sitter en decimeter från marken i 120 knyck.

HELENA GOHDE

Mer läsning

Annons