Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En hisnande historia

Annons

u Närmare 280 hästkrafter ger en hisnande fartkänsla trots att banan är både kort och krokig.

De åtta tum breda däcken kvider och tjuter men håller ändå hårt i asfalten och det åtspända sexpunktsbältet ger trygghet under provturen.

- Så här brett som jag körde nu åker jag aldrig under tävlingarna. I dag blev det lite extra show, flinade chauffören Daniel Andersson, när han styrde tillbaka mot uppställningsplatsen.

På ett stekhett Barkarby flygplats, strax utanför Stockholm, fick tidningens reporter möjlighet att provåka Ludvikakillen Daniel Anderssons S60-Volvo.

Volvos motorsportavdelning hade bjudit in media och sponsorer för att träffa några av landets mest lovande racingförare, som har det gemensamt att de tävlar i Volvo S60 Challenge - klassen under "storebror" STCC.

Genom att tillfälligt montera en högerstol i bilarna kunde Daniel och hans konkurrenter bjuda på en åktur.

Visserligen skiljer det en hel del i prestanda och tekniskt utförande mellan de båda racingklasserna men Challenge-bilarna har bara nämnvärt lägre toppfart än STCC-ekipagen.

S60 Challenge startades av Volvo som en plantskola för racingtalanger och eftersom bilarna är identiskt lika sätts förarnas skicklighet i fokus.

- Det enda som man kan förändra är hjulinställningen, berättade värmlänningen Eje Malm, stallchef för det team där Daniel Andersson tävlar.

Motor och växellåda är plomberade och bara Volvos egen personal får tillträde vid behov. Till och med oljorna måste vara av enhetlig sort och 18-tumsdäcken av märket Pirelli.

- Det mesta ska gå att få tag i ute i handeln.

Behöver vi tillägga att bilarna drivs av vanlig handelsbensin.

- Jag måste säga att jag trivs väldigt bra i den här klassen. Det är helt klart mycket roligare i år än i fjol, när jag körde S40.

Mer läsning

Annons