Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elitklubbarna oense

Annons

Han representerade Masarna vid klubbarnas möte i Linköping.

Dit kom alla elitserieföreningar utom Valsarna och där fanns delade meningar om Svemos speedwaysektions beslut.

- Andemeningen med beslutet är att öka tillgången på förare för klubbarna.

Med sänkt snitt måste klubbarna göra sig av med förare till nästa säsong. Dessutom ska lagens trupper minskas från tio till nio förare.

- Det är heller inget bra beslut. Det gör att en klubb helt plötsligt kan vara utan förare på grund av skador.

Det hela handlar om pengar.

Tidigare har det varit förarnas marknad. Med bättre tillgång på förare för klubbarna hoppas man att klubbarna ska hamna i en bättre förhandlingsposition.

Men hur det sänkta snittet kommer att slå är ännu för tidigt att säga något om. Det beror på hur klubbarna resonerar.

- Det kan bli de dyrare förarna som får gå, säger Mats Olsson.

Farhågor finns också för att matcherna kommer att innehålla fler ojämna heat nästa säsong.

- Så blir det om man exempelvis byter ut en sexpoängare i laget mot en fyrapoängare.

Mats Olsson tycker att det är fel att förändra för mycket i den produkt Speedwaysverige har i dag.

- Det är inte kvaliteten på tävlingarna som gjort att publiken minskar i år. I stället är det så att vi haft otur med vädret så här långt, anser Mats Olsson.

- Och man vinner ingenting på att jobba bakåt, tillägger han, samtidigt som han förstår de klubbar som har problem med ekonomin.

När det gäller Masarnas ekonomi betecknar han den som stabil.

- Vi har ju investerat mycket i anläggningen, men anser nu att det får vara färdiginvesterat på ett tag.

Hur ska ni resonera inför nästa säsong med tanke på de nya reglerna?

- Nu går det inte att fundera på vilka förare som ska försvinna. Viktiga tävlingar väntar och nu jobbar vi för att ta oss till slutspelet i år.

BENGT KARLSSON

Mer läsning

Annons