Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyster lördag för Tobias

Annons

Eländet började redan på lördagens första specialsträcka, den drygt fyra mil långa Granberget 2.

- Jag fick punktering. Vi hade en mil kvar cirka, när högra framhjulet punkterade, suckade Tobias när han nådde servicen.

Tobias fortsatte att köra med punkterat däck, för att tappa så lite tid som möjligt.

- Det gick väl hyfsat bra på rakorna. Men så fort det blev en kurva fick han sakta ner rejält för att ta sig igenom, säger Tobias kartläsare Benny Locander.

Nu tappade Tobias minst en halvminut på punkteringen - kanske mer. Dessutom var det ytterst nära att han, efter att ha satt på reserven, dessutom skulle få "transportprickar". Men han tog sig till tidskontrollen inför servicen med en halvminut till godo.

På specialsträcka nio, dagens tredje sträcka vid Lejen utanför Fredriksberg, var det kört igen. Tobias satsade hårt på att ta in förlorad tid och attackerade hårt i kurvorna. Med 13 kilometer kvar att köra small det igen.

- Däcket åt skogen igen. Och den här gången på vänstra sidan. Men det var bara att bita ihop och kämpa vidare, menar Tobias.

Däcket skars sönder och slog hårt omkring sig. Både karosseriplåten runt hjulet och marklisten under bilen slogs sönder.

Tobias kom imål med en bil som såg ordentligt demolerad ut runt hjulet.

Den här gången var tidstappet minst en minut.

SS10 och SS11 gick smärtfritt och förhållandevis snabbt för Tobias, som avancerade från 13:e till tionde plats i klassen.

Men så var det dags för dagens sista sträcka. Publiksträckan vid Hagfors idrottsplats.

Det blev Tobias sista specialsträcka den här gången.

Visserligen tog han sig med hackande motor i mål på näst sämsta tiden på sträckan, men från specialsträckan till servicen gick det inte att ta sig.

Motorn ville bara inte starta. Det var bensinpumpen som slutat fungera. Och då Tobias inte kunde få fart på den igen i tid för att ta sig till servicen, fick han ta sin bil ur tävlingen den här gången.

LARS-ERIK MÅG

Mer läsning

Annons