Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Crossens framtidshopp

Annons

Nu är Rebecca Risberg fem år och hon är en av 60-talet ungdomar som Grängesbergs MS har i sin verksamhet.

Det är första säsongen som Rebecca Risberg kör en tvåhjulig maskin. När hon gjorde crossdebut satt hon på en fyrhjuling.

I Grängesbergs MS mycket populära ungdomsträning är pojkarna och flickorna (fem till antalet) uppdelade i tre grupper.

Rebecca är i den med nybörjare. Efter upprop och uppvärmning är det så dags att köra några varv på banan.

Rebecca inleder friskt och gasar på riktigt rejält emellanåt. Men efter en halvtimme börjar tröttheten komma och Rebecca får allt svårare att tygla maskinen. Det blir ett antal vurpor innan det första passet är över.

- Jag ramlar mer nu, säger Rebecca och jämför med fyrhjulingen.

Hon säger själv att hon började köra för att det är kul, men erkänner också att motocrossåkande storebror och pappa har haft en viss påverkan.

Tävlingsdebut har hon också hunnit med i "Kul på hjul" som är anpassad för de yngsta crossåkarna. Och Rebecca är yngst av alla.

Hon tvekar inte när hon får frågan om hon tänker fortsätta med motocross.

- Jag vill köra en större motorcykel och jag siktar på att köra ifrån både brorsan och pappa, säger hon bestämt.

Tidigare var det lite si och så med Grängesbergs MS ungdomsverksamhet. Men de senaste åren har den växt och nu är det ordentlig fart på Örabergsbana.

Ungdomar är mellan 5 och 17 år och de kör på cyklar med motorer från 50 upp till 80 kubik.

Årets säsong startade i maj och i torsdags var dags för första träningen efter sommaruppehållet.

Mikael Backström har hand om de som kört minst. I nästa grupp, de som kommit lite längre i sin utbildning, är det Conny Åslund som håller i trådarna. Och i den tredje gruppen, med ungdomar som varit med längre, är det Mats Sundberg som basar.

Till och från hjälper också klubbens affischnamn, Roger Andersson, till och delar med sig av sina kunskaper.

- Jag visar kurvteknik, spårval och lite annat, säger Roger.

I GMS stora ungdomsgrupp är det 20-talet förare som har tävlingslicens. Bland annat för att kunna var med i Lilla VM där fyra tävlingar återstår.

Men närmast är det KM som står på tur. Det avgörs på tisdag.

Grängesbergs MS är nu väl rustat när det gäller återväxten. Och det kanske inte dröjer allt för länge innan GMS har ytterligare någon förare med i SM.

För den som funderar på att börja med motocross kan noteras att det kostar en del att komma igång.

En ny 65-kubikare betingar ett pris av 25 000 kronor. Lägg på ytterligare sju tusen så räcker det till en 80-kubikare.

- Men de allra flesta köper begagnat och det kan man få tag i från 4 000 kronor, upplyser Mikael Backström.

Därtill kommer hjälm, kläder och ett par rejäla stövlar.

Årsavgiften i GMS är 200 kronor och då gäller den för alla familjemedlemmar.

FRANK ELFSTEDT

Mer läsning

Annons