Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

<B>I MORGON BÖRJAR SVENSKA RALLYT</B> Tobias - ett dalahopp

Annons

- I fjol var jag med för att lära mig, nu tänker jag ge de bästa i klassen en match, säger 21-åringen.

Det har varit en mycket turbulent tid för Tobias. Kring årsskiftet stod det klart att han skulle bli Team Olsbergs förare kommande säsong, och knappt hade han hunnit smälta det, innan det blev klart att han skulle köra en Toyota Corolla WRC.

Efter ett intensivt förhandlande med Mitshubishi Ralliart Sweden, stod det klart att han skulle finnas kvar där och ingå i även det teamet i de tävlingar han kör Mitshubishi.

Eftersom Johansson redan var anmäld till Svenska Rallyt i Mitshubishin gick det inte att starta med Toyotan.

- Jag fick inte byta bilklass, så det blir som planerat en start i Mitshubishin.

En annan förändring inför årets säsong är att Tobias kommer att ha en annan kartläsare. Benny Locander, Ludvika, kommer att ersätta Mikael Johansson, som kört med Tobias de senaste åren.

Ett beslut som inte varit lätt att ta.

- Benny är en av Sveriges skickligaste kartläsare och när jag får chansen anser jag att jag måste ta den, men Mikael kommer att finnas kvar i bilden, säger Tobias.

Tanken är att Benny ska åka med när de åker Toyota i bland annat SM-serien och i eventuella VM-tävlingar. I Supermästerskapet ska Tobias åka Mitshubishi och då blir det Mikael som sitter i högerstolen.

Stig-Olof Walfridsson, Kenneth Bäcklund och Oscar Svedlund, alla tre värmlänningar och i identiska bilar som Ludvikaföraren, blir hans tuffaste motståndare i Svenska Rallyt.

- Det blir tufft, men jag har slagit dem förut i olika sammanhang, säger Tobias.

Inget rally i hela VM-serien är så beroende av om teamet valt rätt däck. Den som har bra och rätt däck vinner, ett felval kan kosta segern.

Naturligtvis vill alla ha bästa tänkbara och flera fabriksteam kör på däck från Michelin.

Problemet är att Michelin har beslutat att inte sälja några däck till privatförare. Bara fyra förare är undantagna. Det är Walfridsson, Bäcklund, Svedlund och Johansson.

- Vi har fått köpa 28 däck var och fått betala fullt pris för dem, inte en krona i rabatt, konstaterar Tobias Johansson.

Hemma i garaget i Gubbo har han två stycken identiska bilar att förfoga över. Den bil han ska köra med, har gåtts igenom i minsta detalj för att det inte ska bli några fel.

- Den andra har vi plockat isär och tar med som reservdelar, avslöjar Johansson.

Det handlar främst om vitala delar som framvagn och bakvagn, och olika aggregat runt motorn, som turbo och generator.

Servicen är förlagd till flygfältet i Hagfors och där kommer hela Team Johansson att finnas. Förutom tävlingsbilen ingår det ett par servicebilar, en bil med däck och delar, samt en större trailer med bland annat matsal.

- Det är många som är inblandade i en sådan här satsning och alla har sin uppgift att sköta, berättar Tobias.

Ansvarig för servicegänget är Rolf Lindberg och han har till uppgift att se till att det som ska göras blir gjort.

Jobbet som teamchef delar Andrew Wood och Tobias pappa Erik "Eken" Johansson på.

Från Olsbergs i Eksjö kommer det upp ett flertal personer med olika uppgifter.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons