Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktig markering, Ulrika

/
  • Det är bra att kommunalrådet i Leksand, Ulrika Liljeberg (C) har engagerat sig för att stoppa SJ:s tågplaner.

Annons

Parallellt med den politiska kampen för att så snabbt som möjligt finansiera renoveringen av dalabanan så att järnvägen tillåter tåg som kör snabbare, planerar SJ att dra in ett antal tågstopp för att spara pengar på tågtrafiken. Det är stationerna i Gagnef, Insjön och Tällberg som riskerar att förlora tågstoppet. Beslutet om en ny tågtidtabell ska beslutas redan på fredag. Resenärer, politiker och andra som berörs av och är engagerade i den planerade förändringen tycks tagna på sängen.

Det är det sista kvällståget från Stockholm till Dalarna som frågan avser. SJ hävdar att färre stopp innebär en besparing på cirka 2,5 miljoner kronor på årsbasis. Det låter mycket med tanke på att det i tid handlar om cirka 14 minuter. Den ekonomiska vinsten uppges vara kopplad till det faktum att en tidigare ankomst till Mora innebär att tågpersonalen inte behöver övernatta i Dalarna.

Det är högst begripligt att kommunpolitiker och SJ-kunder känner irritation över SJ:s planer. Tillsammans har de under en följd av år argumenterat för en ökad tågtrafik mellan Dalarna och Stockholm. Satsningen på dalabanan och upprustningen av stationsbyggnader är en medveten politik och strategi för att popularisera tåget. Den nya SJ-tidtabellen, som ska gälla från mitten av december, innebär ett bakslag för dessa syften.

Verkställs SJ:s planerade beslut får det en kontraproduktiv effekt. När inte tågen stannar på ett sätt som harmoniserar med den lokala samhällsplaneringen och som resenärerna önskar, riskerar SJ att mista kunder. Det sista kvällståget till Dalarna har stor betydelse inte bara för dalfolk som vill hem till nattvila; det har också betydelse för andra resenärer som av olika anledningar vill sova i Dalarna inför tidiga uppdrag i länet nästa morgon. De kommer att utnyttja alternativa trafikslag när deras tåg inte längre stannar där uppdragen ska utföras.

Av berörda stationer är sannolikt Tällberg med sina många konferensgäster den mest drabbade om den nya tidtabellen genomförs enligt SJ:s planer. Initiativen av Tällbergsföretagarna, Insjöns intresseförening, Insjöföretagarna och kommunalrådet Ulrika Liljenberg (C) att be SJ-ledningen komma till Dalarna för att förklara sig är en viktig markering.

Mer läsning

Annons