Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägdebatt om löftessvek

Annons

När Ulrica Messing, regeringens infrastrukturminister, kom till Falun i går var det inte för att berätta om regeringens vårbudget. Mötet handlade nämligen om Dalarnas vägar och om eventuella löftessvek från regeringens sida. Nästan samtliga av länets kommunalråd hade mött upp till träffen med statsrådet. Dessutom fanns andra politiker, näringslivsföreträdare och tjänstemän vid Banverket, Vägverket och länsstyrelsen på plats.

Som bekant har regeringens väganslag vållat mycket frustration på olika håll, främst i Västerdalarna (riksväg 71) och i Ludvika (ny förbifart). Pengarna räcker inte för att rusta Västerdalsvägen och för Ludvikas del är läget ännu värre: Regeringen har helt enkelt plockat bort hela vägprojektet ur gällande planer. Den arme Roger Stål, Ludvikas kommunalråd och Messings partikamrat, fick återvända hem utan någon öppning. Messing hade ingen tröst att ge. Det ligger nämligen en dystervåt handduk över hela vägproblematiken i Ludvika.

Kommunalrådskollegan i Malung, Kurt Podgorski, (s), såg möjligen ett svagt ljus i tunneln. Mötesvärden Peter Hultqvist, mäktig socialdemokratisk ordförande i Region Dalarna, öppnade nämligen dörren för en omdisponering av de pengar som finns reserverade för tjälsäkring, bärighet och rekonstruktion. Möjligen skulle en del av pengarna kunna utnyttjas för Västerdalsvägen i stället. Men om Podgorski släppt blicken från Ulrica Messing och i stället tittat ut över den församlade expertisen från Vägverket, hade han sett många tveksamma huvudskakningar över Hultqvists förslag till lösning.

Många hade kommit till Falun för att få klarhet i vilka löften som regeringens tidigare näringsminister, Björn Rosen- gren, lämnat till Falu kommun i samband med regementsnedläggelsen. Carl-Erik Nyström, centerpolitiker i Falun, hävdade med bestämdhet att Rosengren vid upprepade tillfällen i december 2001 lovat Falu-politikerna att Dalarna skulle få extrapengar till motorvägsbygget mellan Falun-Borlänge. Den tolkningen vitsordades också av moderate oppositionspolitikern Mikael Rosén.

Men Ulrica Messing hävdade att det inte fanns några dokument på departementet som styrkte påståendet. Samtidigt påpekade hon att Dalarna fått ekonomisk kompensation i den nya länsplanen. Därmed var "svekdebatten" över. Rosengrens ordsvall för tre år blir därmed inte längre gångbart som argument för ett ökat väganslag till Dalarna.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons