Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smaklöst, Falu Rödfärg

Annons

I vårt företag har nästan 1 000 personer dött på jobbet. Nu är vi bara tolv kvar."

Rubriken ovan fanns i en annons i en inredningstidning. Vem som var denna smaklöse annonsör?

Falu Rödfärg.

Den småstilade annonstexten är inte mycket bättre. Men låt oss hoppas att det här handlar om en dundermiss från anrika Falu Rödfärg. Företaget har ju genom seklerna trots allt varit rätt så anständigt. För själva rödfärgen finns det ju egentligen inte överord nog.

Reklamen har på senare tid visat en tendens att bli allt råare. Och då går tankarna inte till en och annan jänta som gör reklam för damunderkläder. Det som verkligen upprör är all denna reklam där folk far illa, där man är dum mot varandra.

Det är de största företagen på marknaden som står för den äckligaste reklamen. Det är deras produkter som finns kvar på hyllorna när till exempel livsmedelshandeln med sina tre oligopolföretag sorterar ut allt mer av det som produceras av mindre lokala företag. Kundens valmöjligheter och möjligheter att bojkotta företag med till exempel dålig reklamsmak begränsas alltså.

Men det är samtidigt vi konsumenter som snällt får betala för denna dåliga reklam. Den betalas ju inte av chefer med stora bonuspengar ur egen ficka.

Vi som jobbar på tidningar är förstås inte emot reklam. I ärlighetens namn är den ju grunden för att vi ska få nån lön. Men när mer än hälften av totalkostnaden för att ta fram och distribuera vissa produkter är reklamkostnad blir man fundersam. Hur mycket av reklamkostnaden betalas med försämrad kvalité på produkterna?

Dalarnas alla duktiga mindre företagare får inte en chans här. De tänker sig för både en och två gånger innan de lägger någon tusenlapp på en annons i vår eller konkurrent-tidningen. De vet ju att den kostnaden hamnar på priset till konsumenten. Samtidigt vet de också att de när som helst kan slås ut av någon multijätte som har kraften att temporärt dumpa priserna för att erövra en delmarknad och slå ut de lokala konkurrenterna.

Alltså återstår för oss konsumenter att visa var vi står. Handla så mycket som möjligt av mindre företag. Kräv att handlaren talar om vem som tillverkat produkterna. Skäll på dum reklam. Bli en bråkig konsument. Utan dina och mina pengar överlever varken handlare eller tillverkare.

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons