Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Messing ingen obligatorisk guldmedalj!

Annons

Jag upplever att det knyts förhoppningar så betydande att det finns all anledning att utdela en varning: Jag tror vi gör säkrast i att inte ta ut några dalasegrar i förskott!

Det faktum att statsrådet Messing ska fördela pengar till väg- och järnvägsbyggen, ger ingen garanti om att vårt län kommer att hamna i någon gräddfil. Ulrica Messing är därför ingen obligatorisk guldmedalj för Dalarna!

Det beror dels på att behoven är ungefär lika stora i alla delar av landet, dels på det faktum att regeringen måste leva upp till givna löften i uppgörelserna med vänstern och miljöpartiet inför regeringsbildningen. Miljöpartiet har ingen förkärlek till vägar och om vi dessutom vet att finansminister Bo Ringholm har svårt att hålla budgetramarna, inser var och en att Ulrica Messing inte kan åka land och rike runt och lova stora satsningar på åtgärder för att förbättra infrastrukturen. Som vanligt kommer det också i fortsättningen att handla om tuffa prioriteringar.

Jag träffade Ulrica Messing i somras när hon tillsammans med landshövding Ingrid Dahlberg hade inbjudits till Idre (läs Idre fjäll) för att diskutera den kontroversiella utbyggnaden av fjällen i Idre.

Därför kan jag också tänka mig att anläggningsfolket i Idre tillhör dem som skickat blommor till minister Messing och gratulerat till hennes nya roll i näringsdepartementet.

Men det är självfallet inte liktydigt med att regeringen ger klartecken till utbyggnadsplanerna i Idreområdet.

Även om jag ska medge att jag har intrycket av att Ulrica Messing personligen gärna ser en utveckling av Dalarnas fjällområden. Hon delar näringslivets synpunkt att den enda vettiga utvecklingsmöjligheten av turismen består i att på ett så skonsamt sätt som möjligt ta vara på vad naturen erbjuder.

Tids nog får vi veta om Ulrica Messing och näringsdepartementet eller Lena Sommestad, den nya miljöministern, "vinner" fighten om turistutbyggnaden kring Idre.

När det gäller angelägna objekt inom väg- och järnvägssektorn finns en icke obetydlig katalog från Dalarna. Det är säkert uppgifter som Ulrica Messing redan känner till. Om inte så kommer det inte att dröja länge innan hon får besked om vilka projekt som vi i Dalarna vill satsa på.

Flygets svaga utveckling i länet är en ny faktor att ta hänsyn till när det gäller hur infrastrukturpengarna ska fördelas i Dalarna. Näringslivet har behov av bra kommunikationer i alla de nu aktuella trafikslagen. Men i en trängd ekonomi är det rimligt att tro att Dalarna tvingas välja. I en sådan valsituation tror jag att flyget kommer till korta.

Hur utvecklas Dalarna utan fungerande flyg till Arlanda och Köpenhamn?

Mer läsning

Annons