Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landshövdingen måste driva på!

Annons

Organisationen Näringslivet Falun-Borlänge tycker att Dalarna måste prioritera viktiga infrastrukturfrågor. I tisdags uppvaktades därför landshövding Ingrid Dahlberg i syfte att få henne att agera och driva på så att staten tidigarelägger genomförandet av några angelägna objekt. Helst med resultatet att några projekt får mera pengar.

Näringslivet vill att riksväg 70, den så kallade "Salaproppen", som i Vägverkets byggplaner ska påbörjas tidigast 2006, får en tidigare byggstart. Vidare kräver Näringslivets företrädare att satsningen på Dalabanan, det vill säga järnvägen mellan Stockholm och Dalarna, får mera pengar och en snabbare handläggning. Enligt Banverkets planer ska delen Uppsala-Borlänge med start 2008 ges sådana förbättringar att resan mellan Dalarna och Stockholm förkortas med fem minuter!

Det är helt otillräckliga åtgärder, menade organisationen vid uppvaktningen hos landshövdingen.

Näringslivet vill också att Ingrid Dahlberg ska agera för att Bergslagsbanan får dubbelspår mellan Falun och Borlänge, så att järnvägstrafiken kan fungera som en viktig pendel mellan de båda städerna.

Det är bra att Näringslivet Falun-Borlänge aktualiserar viktiga infrastrukturfrågor för Dalarna. Just nu remissbehandlas de olika verkens planer för landets infrastruktur. Det finns således ännu möjligheter att påverka anslagsfördelningen. Och det är viktigt att politiker, partier, kommuner, landstinget, länsstyrelsen och näringslivets företrädare lägger ner stor kraft i argumentationen för så mycket pengar som möjligt till länet.

När regeringen beslutade om planeringsdirektiven till Vägverket, Banverket och länen fick Dalarna 367 miljoner kronor till den regionala transportinfrastrukturen för perioden 2004-2015. Det var den näst minsta ramen av samtliga län. Men regeringen hävdar, förstås, att Dalarna också måste räkna in satsningen på en ny vägsträckning från Ornäs till Tallen i Falun innebär. Kostnaden för ombyggnaden av riksväg 50 beräknas till cirka 470 miljoner kronor.

Regeringens Ulrica Messing skrev också detta på näsan på riksdagsledamoten Rolf Gunnarsson i riksdagen i onsdags. Gunnarsson har ställt en fråga till statsrådet om hon mot bakgrund av den senaste tidens många allvarliga olyckor på riksväg 71 är beredd att höja väganslagen till Dalarna.

Men något konkret svar blev det inte. Ulrica Messing menar att regeringen först i höst kan bedöma länens totala kravlista. Därefter sker en definitiv fördelning av pengar till länen.

Av svaret från regeringsledamoten borde vi i Dalarna ändå dra slutsatsen att vi måste delta i all den påverkan som kan mobiliseras.

Landshövding Ingrid Dahlberg kan spela en viktig roll som pådrivare mor regering och departement. Även för den nya länsstyrelsen, utsedd av regeringen med stor säkerhet utvald av vår nya hövding, bör frågan om Dalarnas infrastruktur ses som en viktig utmaning att kunna uträtta något påtagligt för länet. Ett omdöme som också gäller för direktionen i vår senaste politikerstyrda skapelse, Region Dalarna.

Snart våras det på vägarna. Men hur blir det med nya vägbyggen?

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons