Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lågpris har sitt pris

Annons

Snart finns bara länsstyrelse, försäkringskassa, banker samt några krogar i ett allt mer avfolkat och på butiker avlövat city.

Kommersen blomstrar utanför stan i Britsarvet, Tallenområdet och - för Borlänges vidkommande - dels i kooperativa förbundets varuhus i Stora Tuna, dels i vad en tidigare landshövding med mild vanvördnad döpte till "Tunatutten". Initierade läsare inser omedelbart att vi talar om Kupolen.

Tyska livsmedelskedjan Lidl vållar motstridiga känslor. Konsumenterna gillar förstås billigare livsmedel. Svenska mjölk- och spannmålsproducenter, samt alla som fortfarande tror på öppna landskap, är förmodligen inte fullt lika entusiastiska över lågprisimporten och dito konkurrensen från Tyskland.

Fenomenet Lidl är aktuellt runt om i landet. Uppsala har begåvats med två nyöppnade storköp. En utlöpare av danska Netto slår dessutom inom kort upp portarna i universitetsstaden, under löftesgivning om priser som ligger mellan 10 och 20 procent under de gängse. Liberala kollegan Upsala Nya Tidning förkunnar på ledarplats:

"Detta är ett önskvärt scenario. Det är väl känt att matpriserna ligger avsevärt högre i de östra delarna av Sverige, jämfört med Västkusten. Orsaken till detta anses bland annat vara just den hårda konkurrensen som finns från lågprisbutiker på Västkusten."

Uppsalakollegan går även in på utvecklingens mindre muntra konsekvenser för statskärnorna, som riskerar att utarmas på såväl folkliv som kommers:

"Den levande staden håller på att försvinna eftersom invånarna väljer att göra sina inköp där det är billigt att parkera och billigt att handla - i städernas utkanter".

Tidningen konstaterar en uppenbar målkonflikt mellan drömmen om ett levande city och lågprisutbudets svåra lockelse.

I Borlänge påstås Kupolens tillkomst menligt ha inverkat på liv, leverne och ruljans i stadskärnan.

I några städer, vi tänker på ärevördiga stiftsstaden Linköping, har man inom området Skäggetorp utanför stan skapat ett för svenska förhållanden enormt affärsdistrikt genom att dra samman en mångfald av jättevaruhus och stormarknader i ett nytt slags landskap, helt dominerat av reklambudskapens oblyga superlativer.

Är det så vi vill ha det i Falun och andra dalastäder? Om inte, kan man i så fall göra något åt saken?

Våra läsare har måhända en eller annan synpunkt i ämnet?

Mer läsning

Annons