Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolumnen: Lågprishandel har sitt pris

Annons

I torsdags publicerades två viktiga nyheter i dalapressen. Den ena handlade om hur många tusenlappar man kunde tjäna på att handla i lågprisbutiker som Lidl och Willys och den andra om att Hemköp till skillnad från i dag ska börja importera billigt nötkött från Brasilien och Uruguay.

Hos mig väckte nyheterna ingen större glädje utan mest nya farhågor eftersom mer lågprishandel och importkött i sin yttersta konsekvens kan medföra att odlingslandskapet i Dalarna ännu snabbare växer igen.

Om allt fler handlar i dessa lågprisbutiker kan det visserligen spara slantar hos berörda hushåll och kanske ge några nya jobb i främst Falun och Borlänge. Baksidan är att de mycket pressade lantbrukarna i regionen får allt sämre möjligheter att överleva och riskerar att gå i konkurs samtidigt som lanthandeln blir än mer sällsynt.

Lågpriskedjor som Lidl köper råvaror och färdigvaror från storproducenter i främst Centraleuropa. En stor del av Lidl:s smala sortiment är egna märkesvaror som utesluter en mångfald av varor och producenter. Små livsmedelsproducenter i till exempel Dalarna har inte en chans att få leverera, vilket troligen betyder nedläggning av småföretag, färre bönder och ett ännu mer igenväxt landskap.

Tänk er Siljanstrakten eller Hedemoras öppna och vackra jordbrukslandskap utan aktiva bönder, små producenter av grönsaker, potatis, bröd och kött men fullt med sly och skog vart man än vänder sig.

Att Hemköp slutar med sin unika livsmedelsstrategi iscensatt av Nils Erik Johansson från Leksand betyder inte bara att Hemköp blir en mindre intressant butikskedja för livsmedel. Det medför också att svenska producenter av nötkött får en ännu sämre efterfrågan, vilket gör det ännu svårare att hålla lönsamma djurbesättningar i vårt landskap. Antalet bönder blir även i detta fall färre och kvalitetsnivån på livsmedel sänks.

En slutsats av detta är att vi måste skapa en konsumentrörelse som stödjer konsumenterna i att få en helhetsbild av sitt konsumtionsmönster. Att sätta sin tillit till lågprishandeln har ett kännbart pris och jag tror inte att så många hushåll vill betala det höga priset i form av igenväxta landskap, osäker kvalitet på mat och obefintlig insyn i produktionen av våra dagliga livsmedel.

RONNY SVENSSON

Mer läsning

Annons