Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyget i Dalarna - en bransch i kris

Annons

För årets verksamhet begär Dala Airport ett extra tillskott från aktieägarna på 7,5 miljoner kronor eftersom intäkterna beräknas stanna vid 14 miljoner medan utgifterna ligger på 23 miljoner.

Dessutom begär flygplatsens styrelse 6,5 miljoner kronor extra för vardera åren 2004 och 2005.

I Mora har flygverksamheten varit satt under stark press sedan drygt ett år tillbaka eftersom operatörerna krävt garantier från kommunen för att fortsätta verksamheten.

Just nu fungerar flygtrafiken mellan Dalarna och Stockholm på så sätt att planen på linjen Mora-Stockholm-Mora hämtar upp och släpper av passagerare också i Borlänge.

Flygtrafiken till och från Dalarna har skapat en betydande politisk turbulens under senare år. Borlänge kommun har lojalt ställt upp för flyget utan större gny, medan det bland politikerna både i Mora, Falun och i landstinget finns en stark kritik över kostnadsutvecklingen inom flygverksamheten.

Långsiktigt torde det bli politiskt svårt att hävda flyget. De berörda kommunerna, liksom landstinget, höjer nu skatten och tvingas till omfattande besparingar i verksamheter som påverkar människors vardag. Att i en sådan situation också tvingas satsa mångmiljoner på en flygverksamhet med bristande passagerarunderlag är minst sagt utmanande för den politiska makten.

Men samma politiker måste också överväga konsekvenserna för näringslivet i Dalarna om företagen förlorar möjligheten till snabba förbindelser till kontinenten.

Eftersom Dalarna är enda region i landet som fortfarande saknar snabbtågsförbindelse till Stockholm, har flyget också en viktig roll att spela.

Falu kommun borde därför också ta sitt ägaransvar för flyget och göra gemensam sak med Borlänge och landstinget i tillskyndandet av Dala Airport.

Mer läsning

Annons