Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att satsa på tågtrafiken

Annons

Den grundläggande orsaken till att Dalarna har dåliga tågförbindelser är att det inte är tillräckligt många som väljer tåget och som är beredda att betala ett rimligt pris för att åka bekvämt och säkert. Det i sin tur beror till stor del på att SJ och Tåg i Bergslagen inte aktivt säljer sina tjänster och inte heller ser till att anpassa utbudet till efterfrågan.

Det behövs mer än internet och biljettautomater för att övertyga nya kunder om hur bra det är att ta tåget och för att behålla gamla kunder. Att få en attraktiv anpassning av utbudet kräver betydligt mer än att lägga fast en tidtabell för ett helt år som man sedan kör efter oavsett om det är större arrangemang i Siljansbygden eller inte.

Antingen satsar man på fler tåg genom att låta skattebetalarna stå för kostnaden eller börjar man arbeta med aktiv försäljning och ett kundorienterat utbud av trafik. Genom en fokusering på kunden kan man nå en högre intäkt per resa i genomsnitt.

SJ har i dag en försäljningsorganisation som täcker hela landet. Det privata bolaget Arlanda Express har en som enbart arbetar med deras linje som är fyra mil. BK-Tåg, som också är ett privat bolag, har nyligen startat upp en försäljningsorganisation för deras trafik mellan Linköping och Kalmar/Västervik. Denna jämförelse säger allt vad gäller den kraft som SJ kan lägga ned på Dalabanan.

Om man vill skona skattebetalarna från ännu högre kostnader för tågtrafik och ändock ha en utbyggd kollektivtrafik är det bästa receptet för Dalarna att skapa en egen försäljningsorganisation som är lokalt förankrad och som samarbetar med lokala turistorganisationer och evenemangsarrangörer. Huvudmålet för en sådan organisation är att öka kollektivtrafikens marknadsandel. Den bör givetvis även arbeta med buss- och flygresor.

De politiker, som i dagarna riktar all energi mot Stockholm, bör vända sig till Gästrikland i öst och Värmland i väst. Bjud in Tågkompaniet med huvudkontor i Gävle och bolaget Merresor som i juni tar över den regionala tågtrafiken i Värmland till ett samarbete. Merresor ägs till hälften av Flygbussarna och till hälften av SJ och de satsar hårt på att ur en lokal synvinkel utveckla trafiken i Värmland.

JAN-ÅKE BOSELL

Mer läsning

Annons