Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårt ineffektiva landsting

Annons

I massmedia har under en längre tid sjukfrånvaron på Sveriges arbetsplatser stötts och blötts. Det som framkommit är att de företag som har den högsta frånvaron finns inom den offentliga sektorn.

Det stora problemet är att tjänstemännen där inte förstått sin uppgift. Det som orsakat dem mest huvudbry är att få högre och högre löner och på något sätt i alla ständigt pågående omorganisationer se till att de blir kvar på höga tjänster.

Deras viktigaste uppgift är däremot att ordna arbetsmiljön för de anställda, jämna marken för dem så att de kan göra sitt yttersta för sina patienter, vårdtagare, elever. Det är för dessa grupper den offentliga sektorn är till, eller?

Det är kanske ett missförstånd att det skall vara så, för om man ser på sjukvården i Västerbergslagen blir telefontiderna färre och kortare. Kommer patienterna inte i kontakt med sjukvården behöver man ej ta sig an dem, eller hur?

Till och med landstingets egen tidning, Inblick, skriver att man måste vara stark och envis för att ta sig igenom vårdkedjan. Högste tjänsteman i landstinget, Kerstin Söderlund, tycker att landstinget Dalarna gör ett gott arbete.

Det är skrämmande att hon är nöjd med att det tar tre månader för att träffa en specialist. Om det sedan innebär att det efter den träffen skall åtgärdas någonting, är det bara att fortsätta vänta, vänta...

Nu är det snart val. Kom ihåg att det som G. Persson lovar ska åtgärdas av A. Johansson. Men där stupar det!

Åtgärd: Skrota landstinget.

Den Sjuka Sjukvården
i Västerbergslagen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons