Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spåren räcker inte till

Annons

Svar till Elisabeth Linden-Brandt Vansbro, angående "Dalatrafiks undergrävande av Västerdalsbanan", FK 17 augusti

Från och med juni 2001 har Tåg i Bergslagen ansvarat för såväl planering som upphandling av trafiken på Västerdalsbanan, men då vi på Dalatrafik tidigare ansvarat för detta har vi tillsammans med såväl Tåg i Bergslagen som operatören SJ utarbetat nuvarande tågupplägg.

Vår gemensamma ambition har varit att försöka få ytterligare en förbindelse från Borlänge vid 16-tiden, som passar såväl arbetspendlare som förbindelser från tåg och bussar som ankommer till Borlänge, men tyvärr stupar det på spårkapaciteten.

Det ryms således inte fler tåg på banan och då har efter krav från bland andra Malungs kommun, eftermiddagsförbindelsen från Malung kvart över fem med förbindelse i Borlänge bland annat mot Stockholm prioriterats före den nya förbindelsen från Borlänge mot Vansbro - Malung.

Även Malungs kommun har önskemål om ny förbindelse och det är nu mycket viktigt att, med tanke på de nya tågen som Tåg i Bergslagen beställt, banans kapacitet förstärks med fler mötesplatser och någon form av fjärrblockering, och att banstandarden förbättras så att tågens hastighet höjs och restiden förkortas.

BJÖRN FLORESJÖ

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons