Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Priset för fortkörning

Annons

Det finns många studier av hur effektiva olika typer av satsningar är, när det gäller att få ner olyckstalen på vägarna. Alla visar att en krona , som satsas på trafikövervakning, ger största vinsten.

Det är därför en fruktansvärd suboptimering och misshushållning av landets knappa resurser, när polisbristen tvingar Vägverket att 2003 satsa 79 miljoner kronor på mitträcken på en väg som är så bra som riksväg 50 mellan Malsjön och Borlänge och med så lite trafik. Samtidigt försenas sista delen av Fredriksbergsvägen med flera år.

Det är tydligen så, att vi svenska bilister kör så dåligt, så att vi måste hägnas in som korna i forna tiders fägator. De gjorde det lätt även för barn att valla kritterna genom byn.

Bristande övervakning uppmuntrar inte enbart till fortkörning utan mängden berusade förare ökar hela tiden. Det är ett grymt spel som regeringen driver med oss vägtrafikanter, särskilt med alla oskyldiga offer, när utsorteringen av livsfarliga förare överlåtes till olyckorna. Tänk också på hur mycket stöldgods som skulle upptäckas vid fler rutinkontroller.

Speciellt ungdomar drabbas, när samhället struntar i att visa vad som är rätt eller fel. Inte är jag väl ensam om att i sommar ha förskräckts över att tidningarna varje helg rapporterat om ungdomar som omkommit i singelolyckor. Sannolikt spelar berusning och fortkörning en kuslig roll här.

Du, som liksom jag ogillar sakernas nuvarande tillstånd kan och får inte leka polis. Däremot bör vi skriva och klaga, men strunta i länspolismästaren och hoppa över justitieministern. Det är enbart till HSB själv som klagomålen ska riktas till.

K-A ERIKSSON

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons