Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ologiska hastighetsbegränsningar

/
  • Varför händer ingenting med hastigheterna här? Är barnens liv mer värda på andra ställen i kommunen än i Grängesberg? Det går inte att hela tiden skylla på att ansvaret ligger hos Trafikverket. Kommunen måste kunna agera så att en förändring sker snabbt, anser Karl Erik Anestedt som än en gång pekar på det farliga övergångsstället i Grängesberg.  Foto: Peter Ohlsson

Annons

Åker du länsvägen från Ludvika mot Grangärde så är hastigheten 70 kilometer i timmen. När du kommer till Sörvik blir det 50 och efter 150 meter blir det 30. Anledningen är att 200 meter upp i skogen ligger Sörviks skola. Länsvägen är det knappast några barn som passerar eftersom alla bostäder ligger på samma sida av vägen som skolan.

Fortsätter man sedan mot Brunnsvik blir det 50 under skoltid vid folkhögskolan där endast vuxna personer går. Området runt Kyrkskolan i Ludvika har 30 och det är väl motiverat och lika så gäller det vid Lorensberga. Men här måste barnen på Notgården passera riksvägen mot Grängesberg så därför byggdes en tunnel för barnens säkerhet.

Men i Grängesberg är det samma riksväg som går genom samhället. Vid Parkskolan råder 70 i timmen och vid Spendrups passerar mängder av barn riksvägen varje dag på väg till eller ifrån Björkås. Dessutom måste dessa barn åka en liten bit på länsvägen till Grangärde där hastigheten är 50.

Karl Erik Anestedt

Grängesberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons