Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Näringslivet sprider EMU-propaganda

Annons

Inom kort kommer Eurofakta att besöka gymnasieskolor i Dalarna för att informera om EMU. Vid en första anblick framstår Eurofakta som en opolitisk organisation som vill sprida saklig information om EU:s valutaunion. Men bakom det neutrala namnet döljer sig den kanske enskilt viktigaste aktören inför den svenska folkomröstningen om EMU, nämligen storföretagens intresseorganisation Svenskt Näringsliv.

Ingen annan aktör kommer att satsa lika mycket pengar inför EMU-omröstningen som Svenskt Näringsliv.

Trots namnet har Eurofakta uppenbara problem att hålla ordning på fakta. Ett exempel på brist på verklighetsförankring är ett reportage på Eurofaktas hemsida, där man får höra vilket stort problem det är för svenska företag att kronan tappar i värde mot euron, och att vi borde ha anslutit oss redan tidigare till EMU för att slippa dessa problem.

Men fakta är att euron sen den infördes varit en instabil valuta, som tappat i värde mot bland annat kronan.

På Eurofaktas hemsida får man även veta att avskaffandet av demokratiskt inflytande över valutapolitiken egentligen bara är en högre form av demokrati. Man försvarar att makten över stora delar av vår ekonomiska politik flyttas till en liten, från insyn och demokrati helt befriad elit, med tomma floskler och bristfälliga fakta.

Varje skola som får besök av Eurofakta bör se till att även bjuda in nej-sidan, så att eleverna inte enbart får höra Eurofaktas "sanningar" om EMU.

LARS HANDEGARD

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons