Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lederna runt Falun ett skämt

Annons

Jag satt en förmiddag för någon vecka sedan uppe vid hopptornen på Lugnet. När man tittar ut över Falun ljuger perspektivet lite, men man får en väldigt bra bild av hur genomfartstrafiken fungerar idag.

I en aldrig sinande ström tar sig trafiken från Pilbo, via Hanröleden och Lugnetleden i en vid cirkel runt hela staden.

Där färdas all tung trafik och alla ovetande privatbilister som ska mot öster, och som på grund av utebliven skyltning, inte genar genom Falun. På samma premisser, på någon meters avstånd, i motsatt körriktning, färdas alla tunga och ovetande mot väster.

Under tiden går minst lika mycket trafik, i (nästan) samma hastighet, rätt igenom staden

tillsammans med oskyddade

gående och cyklister.

Jag hävdar att Lugnet- och Hanrö-leden är ett skämt, de kommer aldrig att bli ett alternativ till den nuvarande genvägen genom Falun, hur många busstationer och bussfiler som än planeras att blockera denna genväg med.

Lugnet- och Hanröleden, detta milslånga, tvåfiliga dike, har två planfria korsningar, Hälsingberg- och Svärdsjöavfarten. I övrigt väntar inget annat än trafikljus (miljövänligt, Jan?), plankorsningar (nollvisionen, Jan?) och rondeller.

Det finns också, sedan länge, redovisat att miljöpåverkan i centrala Falun blir större, genom den omväg som dessa "leder"

innebär, än om trafiken går igenom Falun.

Så bygg om dessa leder och bygg den södra förbifarten! Nu! Genast!

Sedan 60-talet har detta problem ömsom ältats, ömsom

sopats under mattan.

Jag har pendlat mellan Svärdsjö och Borlänge i snart tjugo år, och hela tiden väntat på en rationell lösning på genomfartsproblemet genom Falun. Men oavsett färgen på styret i kommunen händer ingenting.

Kommer nå´n ihåg för några år sedan, när Banverket föreslog en ny järnvägssträckning för godstrafiken ute i Främby? Rationellare trafik och bättre miljö för de boende längs järnvägen i centrala Falun skulle det innebära.

Vad hände med detta förslag?

Vem "spolade" det förslaget?

Banverket och Vägverket är grannar i Borlänge, ändå kan ingen fritt tänkande på dessa verk komma på idén om samordningsvinsterna med ett

gemensamt projekt för en sydlig förbifart. Mycket märkligt.

Så till Jan Lindholms krav om att upphäva vägreservaten för Slussen- och Tiskenleden.

På vilket sätt skulle Regementsområdet gagnas av detta?

Han säger sig också värna om de boende längs de planerade

lederna. Det kanske skulle vara på sin plats att någon värnar om de boende på Gruvgatan också.

Trött på svammel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons