Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ja-sidan badar i pengar

Annons

De stora kapitalägarna i Sverige vill att vi ska gå med i EMU. Genom organisationen Svenskt Näringsliv sponsrar de ja-kampanjen med flera hundra miljoner kronor. Hur mycket pengar det handlar om vill de inte tala om.

Pengarna går bland annat till tv-reklam, väl tilltagna tidningsannonser och avlönade flygbladsutdelare. Samtidigt får nej-sidan till största delen lita till ideellt arbetande aktivister.

Ja-sidans representanter kontrar med att de hellre vill diskutera "sakfrågan" än prata om hur mycket kampanjpengar de olika sidorna har.

Men det är självklart att förutsättningarna för en saklig och seriös debatt kring just sakfrågan försämras om den ena sidan har mångdubbelt större kampanjresurser än den andra.

FREDRIK HALLOR

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons