Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Går som tåget

Annons

Järnvägarna är en viktig del av ett lands infrastruktur. Trots bilar och flyg har tåget långt ifrån spelat ut sin roll. Men mycket beror på hur det gamla SJ blir omstrukturerat i sin organisation för att bäst tjäna trafikanter och näringsliv.

Banavdelningen blev först ett fristående verk och kunde effektivt fortsätta arbetet för en modern banstandard med de högre hastigheter som de nya tågen krävde.

Gods- och persontrafik skulle efter en avreglering skötas på mer affärsmässiga grunder av fristående så kallade tågoperatörer.

Rikstrafiken är den statliga myndighet som sedan upphandlar kollektivtrafiken av numera SJ AB eller den operatör som erbjudit sig att driva trafiken på en sträcka som SJ inte ansett vara lönsam. Riksdagen var tidigare tveksam till det kloka i en sådan privatisering. Hos de borgerliga partierna stämde det bättre med ideologin.

Tågtrafiken på Övre Norrland var en sådan sträcka som övertogs av det privata "Tågkompaniet". Det har nu visat sig att företaget, med tidigare SJ-anställda i ledningen, kört denna trafik på en utmärkt sätt. Tågstandarden är kanske inte så hög, men de resande tycks vara nöjda med kompaniets rimliga priser, obyråkratiska och servicevänliga sätt.

I sin ambition att göra norrlandstrafiken ännu billigare antar den statliga myndigheten ett orealistiskt lågt bud från Connex - Europas största privata persontrafikföretag att gälla under perioden 2003-2008. Enligt en artikel i DN skriver trafikforskare från Handelshögskolan att budet är helt orealistiskt och kan leda till kännbara indirekta kostnader för samhället med konkurser, förseningar och bilköer. Det i dag fungerande Tågkompaniet får lägga ner.

Det finns ingen kommunikationsminister i regeringen. Är Björn Rosengren och Mona Sahlin i näringsdepartementet kapabla och starka nog att sköta detta?

BERTIL JACOBS

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons