Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eurofakta driver ja-kampanj

Annons

Svar till Henrik Toremark:

Ja-sidans viktigaste organisation inför folkomröstningen den 14 september är utan tvekan Svenskt Näringsliv, som kommer att pumpa in hundratals miljoner i ja-sidan.

Det hittills viktigaste projekt som Svenskt Näringsliv startat heter Eurofakta, och är enligt Henrik Toremark ett projekt som startats för att sprida saklig information och fakta om EMU.

Men Eurofakta är inget annat än en propagandaorganisation för ja-sidan, som sprider en hel del felaktig information och trots namnet har man uppenbara problem att hålla sig till fakta.

Eurofakta påstår att handeln inom eurozonen har ökat, och tar det som ett bevis för att EMU ökar handeln. Men faktum är att handeln för EMU-länderna har ökat mer med länder utanför eurozonen. Till skillnad mot vad Eurofakta påstår. Endast Finland och Portugal har en marginellt ökad handel.

Man menar också i ett stort reportage att risken för valutakursförändringar är en dyr historia för svenska företag, och att en anslutning till EMU innebär att vi får en mer stabil valuta.

Även detta påstående är helt felaktigt. Hittills har euron varit mycket mer instabil än kronan, och det finns heller inget som styrker att en stor valuta på längre sikt skulle vara mer stabil än en liten, som kronan.

Svenskt Näringsliv har startat denna organisation med ett enda mål - att få folk att rösta ja i folkomröstningen den 14 september, och man drar sig inte för att sprida felaktig information.

Det är naivt att tro att Eurofaktas information är saklig och opartisk. Ska elever kunna få mångsidig information om EMU kräver det att nej-sidan också får komma till skolorna, på samma villkor som Eurofakta.

LARS HANDEGARD, UNG VÄNSTER LUDVIKA

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons