Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bristande planeringsförmåga

Annons

Förhandlingarna för Sekos medlemmar inom spårtrafiken har avslutats med ett avtal som båda parter kunde ställa upp på och det svenska samhället slapp en dyr och påfrestande strejk.

Förutom ett antal procent i lönelyft gällde förhandlingarna personalens arbetstider och på den punkten verkar fackets seger närmast total i medias rapportering.

Ingen anställd ska längre behöva arbeta mer än vartannat veckoslut och vad viktigare är delade tjänster försvinner.

De berörda medlemmarna i Seko är verkligen att gratulera medan landets många tusen bussförare, vårdbiträden och undersköterskor är att beklaga. För dem gäller fortfarande att ett stort antal tjänster är delade - och våra fackförbund tiger still.

I Sverige råder brist på bussförare och vårdpersonal. Vem vill arbeta mellan klockan 05,30 och 18,30 för åtta timmars betalning? Rasten är förstås generös en sådan dag är man ledig mellan klockan 10.00 och 15.00. Delade tjänster är också ett säkerhetsproblem.

Efter i stort sett 13 timmars tjänst får man elva timmars vila, varav minst tre går till personliga göromål, innan man på nytt ska börja sin tjänst.

Delade tjänster är ett tecken på bristande planeringsförmåga hos arbetsgivaren och ett ointresse från fackförbunden att ta tag i frågor som verkligen betyder något för medlemmarna.

Kommunal lade för en tid sedan stor kraft på att ta reda på vad medlemmarna tyckte om verksamhet i annan regi än rent offentlig. Intressant.

För att locka fler till bussföraryrket och yrken inom vården krävs ett minst lika bra avtal som Sekos medlemmar nu kan se fram emot.

Att arbetsgivarna inte lyfter upp frågan är förståeligt - högre lön och reformerade scheman kostar så klart pengar.

Att inte facken lyfter upp frågan med eller utan medlemmarnas initiativ är underligt för att inte säga oroande.

TRÖTT BUSSFÖRARE

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons