Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilbesiktningen borde besiktigas

Annons

Nu får svensk bilprovning ge sig. Först ringer man för att få reda på att det inte finns någon tid september/oktober att besiktiga bilen. När man sedan äntligen efter flera dagars ringande med sittande i telefonkö har tur och få en återbudstid så åker man då och besiktigar.

Jag får då för första gången i mitt liv nedslag på felaktigt placerad nummerskylt fram samt oljeläckage i motorn. Registreringskylten är originalmonterad från fabrik, men flyttas i stället ned på kofångaren för att blidka statens tjänare. Ny ventilkåpspackning monteras där läckaget var. Dags för ny telefonkö under flera dagar för att få en ny tid (förlorad arbetstid).

Lyckas äntligen och får skylten godkänd men hör och häpna, nu läcker inte ventilkåpan längre men se då hittade besiktningsmannen på att det kom nog olja upp ur oljestickshålet så en ny ombesiktning måste göras. Talade med bilverkstan som reparerat felen sedan tidigare och påtalade problemet.

Han sa: Ifrågasätt aldrig besiktningsmannens anmärkningar så han hör det. Då får du bara problem eftersom han har fått makten att godtyckligt sätta vilka anmärkningar han vill. Ny telefonkö och än har jag inte lyckats få någon tid så jag ringer väl igen i morgon.

Jag förstår mycket väl varför man inte lyckas få tider för med dessa anmärkningar kan man behöva besiktiga bilen en gång i månaden. Att sedan inte Svensk Bilprovning kan få sin ekonomi i ordning är för mig som företagare ett mysterium. Varje besiktningsman besiktigar 26 bilar om dagen à 300 kr = 7 800 kronor per dag och anställd och ändå lyckas visa minusresultat bevisar bara att staten inte ska hålla på med företagande.

FÖRSÖKER BARA TROTS

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons