Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yngströms konst i jätteformat

/
  • Frida Yngström i sin ateljé i Stockholm där hon arbetat med skisserna till verket som ska skapas direkt på väggarna i Hammarkullens spårvagnshall i Göteborg.
  • Frida Yngström utgår nästan alltid från relationer människor emellan i sin konst. Verket Någon som du börjar i det generella någon och slutar i det personliga du.

Falukonstnären Frida Yngström jobbar i storformat i sommar. Hennes målarduk är en hundra meter lång bergvägg i Göteborg.
Tekniken är ny, men temat är det samma som hon ständigt återkommer till - mänskliga relationer

Annons

Hon gillar att just skissen, teckningen har fått huvudrollen i hennes nya verk.

– Ofta betraktas skissen som något ickefärdigt, en teknik som används för att förbereda något annat bättre, nu är teckningen det färdiga verket, det gillar jag, säger Frida Yngström som använder projektorer för att blåsa upp de små teckningarna till jättar på bergsväggen.

– Jag började i lite mindre format, vågade inte riktigt. Men det är tydligt att det blir bättre ju större jag gör dem, säger Frida Yngström.

Som grund för den nio meter höga och hundra meter långa rumsinstallationen ligger teckningar av människor som hon skissat av på plats i Hammarkullen under vintern 2011. En plats hon känner väl efter att ha bott i närområdet under flera år. Väggmålningen består av tecknade gestalter i ett virrvarr av rörelser, intrycket blir att människorna hänger ihop med varandra i en gemensam kropp.

– Jag tror jättemycket på kraften i utbytet människor emellan.

Hon arbetar vanligtvis med ickemateriella konstverk, idébaserad konst och performance som tar plats i det offentliga rummet.

Konstindustrin, där man köper och säljer verk intresserar henne inte. Det viktiga är att berätta något och göra människor delaktiga. För Frida Yngström handlar det nästan alltid om sociala frågor, medmänsklighet, tillhörighet och utbyte mellan människor.

Hon försörjer sig främst genom att ta föreläsningsuppdrag, ge workshops och söka stipendier.

Att skapa konst på allmän plats tilltalar henne.

För två år sedan gjorde hon ett projekt tillsammans med 160 barn och ungdomar i Göteborg för Göteborgs konsthall. Tillsammans med arkitekten Åsa Riestola arbetade de med svartvita teckningar som behandlade ämnen som det offentliga rummet, demokrati och det egna inflytandet.

Allmänheten fick ta del av resultatet på tio affischtavlor som sätts upp på olika ställen i centrala staden och vid Rymdtorget i Bergsjön.

– Jag ställer många frågor kring staden i min konst. Vem den tillhör. Jag tycker om att använda det offentliga rummet, visa att det tillhör oss alla. Att skapa konst som vem som helst kan uppleva utan kostnad är bland det finaste uppdrag man kan få som konstnär.

Mer läsning

Annons