Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vivaldi i Konservatoriet

Annons

Vivaldi hade större operaambitioner än vad dagens fokus på hans instrumentalkonserter ger vid handen. Han tillförde genren sin melodiska känsla men höll sig tydligt till sin tids italienska ideal där enskilda känlsor (svartsjuka, ilska, kärlek, hämndbegär etcetera) åskådliggörs en och en.

Konservatoriets barockorkester visade prov på fryntlig rytmisk betoning och ett föredömligt cembalospel av Lina Nilsson.

I en ytterst komplicerat förväxlingsdrama, där inte så få komiska effekter uppstod, kunde den trogna nymfen (La fida ninfa) Licori till sist få sin ungdomskärlek Osmino. Men det sceniska förloppet dominerades av den tämligen trolöse älskaren Morasto i Eva Karells gestalt - en figur som uppenbarligen var beredd att slösa sin kärlek på det för tillfället tillgängliga objektet.

Sven Sundins iscensättning förtjänar beröm. Detaljer utanför det centrala skeendet i enskilda scener hade särskilt utarbetats och därför kunde alla karaktärer vara aktiva genom uppsättningen.

Det gällde också dansinslagen som hade episka uppgifter och inte bara fungerade som fristående ekorationer.

Röstligt utmärkte sig sopranen Hanna Husáhr i rollen som Licori och den frejdige barytonen Tobias Nilsson som tyrannen/piraten/kvinnotjusaren Oralto.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons