Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ung konst i gammal tradition

Annons

Konsteleven Anders Johansson från Smedjebacken, som i höst börjar sitt sista och femte år på Konsthögskolan i Stockholm, tillhör en generation som inte längre har behov av att opponera sig mot det klassiska 1800-talsmåleriet. Tvärtom upplever han det som en lockelse.

- Man måste göra det man inte kan låta bli, det man dras till, resonerar han där han står framför sina finstämda landskapsmålningar i utställningsrummet Appendix på Dalarnas museum.

Men han tror att han är ganska ensam bland sina studiekamrater om att måla landskap i den här stilen. Även om många av dem gillar de gamla klassikerna, som Zorn, Carl Larsson eller de romantiska landskapsmålarna.

- Visst beundrar man dem. Det är ju därifrån man fick sina första kontakter med konsten.

Tillräckligt lång tid har uppenbarligen gått för att de gamla mästarnas tyngd inte längre ska upplevas som problematisk, så som den gjort för generationer 1900-talskonstnärer. Distansen har blivit frigörande.

Men hur mycket Anders Johansson än dras till äldre stilar så är han, liksom sina jämnåriga, ointresserad av att kopiera. Det traditionella hantverket finns där och fascinationen inför ljuset. Själva kittlingen uppstår ändå i förskjutningen mellan då och nu, i den medvetenhet som förenar konsthistoriska och dagsaktuella studier med sökandet efter ett eget uttryckssätt.

Det finns en dubbelhet i motiven, en ovisshet om tid och rum. Två barn hukar intill en jättesten, men flickans knutna hand tyder inte på trygghet. Och vem är åldringen som, själv förkrympt som ett barn, håller en flickas hand? Skogen är ingen idyll, snarare ett existentiellt och psykologiskt uttryck.

I Anders barndomstrakt Stimmerbo i Smedjebacken finns hans egen vilda natur.

- Det är inte bara romantiskt. Kanske snarare vilt och tungsint i den nordiska skogen. Men för mig är det vackert, säger Anders som känner att det finns mycket i skogen att berätta om.

I höstas var Anders Johansson en av två Åhlénsstipendiater vid Höstsalongen 2002 och redan då bestämde sig Dalarnas Konstförenings ordförande Lars Lagnefeldt för att bjuda in honom till en liten separatutställning i föreningens regi. Nu har han haft ett års studieuppehåll för att måla fritt och bland annat arbetat fram utställningen i Appendix.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons