Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trovärdigt om förbjuden kärlek

Annons

Ecco-skor. Mogendans. Bingolotto och bouleturneringar. Alla ganska uttjatade klichéer för hur livet i pensionsåldern kan se ut. När regissören Roger Michell dock tar sig an denna för film underrepresenterade grupp gör han det med sådan skärpa och trovärdighet att alla oförtjänta fördomar ställs på sin spets.

May och Toots (Anne Reid, Peter Vaughan) är ett äldre par som bestämmer sig för att åka till London och hälsa på sina barn. För maken blir det dock den sista resan. På grund av hjärtproblem insjuknar han och lämnar frun ensam. Handfallen stannar hon kvar hos sina barn och inleder snart en het sexaffär med dotterns älskare, en 35-årig muskulös hantverkare.

Med svart humor skildras kulturkrocken mellan den yngre och äldre generationen.

När May sedan utbrister: "Jag trodde att näste man som skulle röra vid mig skulle vara begravningsentreprenören" efter sex med sin oborstade älskare, lossnar fnittren.

Manus står Hanif Kureishi för, en brittisk författare hyllad för sina verk rörande klass, erotik och konventionsbrott. I The mother är det den förbjudna kärleken som provocerar, ibland så att den faktiskt känns generande. Anne Reid (född -35) bidrar dock med en fingertoppskänslig prestation som den förvirrade nyblivna änkan.

På många sätt känns filmen som en stödstrumpa: stabil och hudnära. Det som kryddar filmen med det lilla extra är fotot och bildkompositionen, som är imponerande vacker. Varje spegelblänk, varje fallande skugga känns helt på sin plats.

Kort sagt, en film som gör intryck. Oavsett om du är panschis eller inte.

ANNELIE HELLSTEN

Mer läsning

Annons