Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Speltest: Högt betyg för äventyrsspelet Metroid Fusion

Annons

Samus är tillbaka i ett nytt äventyr. Det har varit en lång väntan eftersom det aldrig släpptes något till Nintendo64.

Ni som har spelat den förra Gameboyversionen av Metroid kommer kanske ihåg att en liten Metroid kläcktes precis i slutet och följde med Samus. Hon tog den med till ett lab för att undersöka den. Det var sedan där som nästa del av Metroid började, den som kom till Super Nintendo.

När det här spelet börjar visar det sig att Samus har blivit smittad och tappat alla sina förmågor som hon haft i de tidigare spelen och måste därför bege sig tillbaka till planeten SR388 (Gameboy) för att försöka bli av med smittan.

För att få tillbaka sina förmågor måste hon för det mesta slåss mot bossar som efter det att de besegrats lämnar en sfär som far omkring och också måste besegras. Det blir ganska tufft redan vid första bossen.

Samus kommer också att möta en ondskefull version av sig själv som besitter alla färdigheter och enorm styrka. I början av spelet är det ingen idé att ens försöka sig på en kamp med henne. Lägg benen på ryggen istället och vänta.

I övrigt känner man igen sig från de tidigare spelen. Upplägget är ungefär detsamma.

Grafiken är förbättrad sedan tidigare och även ljudet. En liten invändning man kan ha är att man inte är lika fri att vandra omkring som i de första spelen. Man måste följa givna vägar för att komma vidare. Många dörrar är låsta så dem får man komma tillbaka till senare. Spelkänslan är dock mycket hög och precis som de andra är Metroid Fusion ett spel i toppklass. Nu väntar vi bara på Gamecube-versionen.

CHRISTER TÅNGFELDT

Mer läsning

Annons