Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Självtänkeri" viktigast

Annons

Det spelar ingen roll om man befinner sig i Folkärna eller i Paris, säger konstnären, som sedan femton år bor i Folkärna missionshus. Det som gäller är att ha en egen tanke att uttrycka.

- Det var enbart den filosofiska utgångspunkten som fick mig att börja använda video, förklarar han.

- Jag är ingen anhängare av videokonst. Man får inte bli teknikens fånge.

- Akvarellen är en minst lika stor utmaning, tycker Lövin, som målat de senaste åren.

Men när vårt samtal äger rum har han nyligen kommit hem efter att ha opererats för en infarkt.

Att så många unga upptäcker hans konst gör honom glad. Vad skulle han vilja förmedla till dem i dag?

"Självtänkeriet" är det viktigaste av allt. Det håller Björn Lövin hårt på.

- Fortfarande är det inte så många människor som tänker själva, de flesta följer bara andra, läser vad som gäller.

När han själv växte upp i Falun upplevde han en stor misstro mot konstnärsrollen. Att han tecknade avancerat redan som barn uppmuntrades inte.

Björn Lövin hann med en tid i faderns möbelaffär (där utsikten mot konsthallen alltid frestade). Och hans frigörelse kom med flytt till jobb som ombudsman för folkpartiet, men framför allt lockade möjligheten att skaffa ateljé. Mötet med en framstående algerisk konstnär i London fick honom att göra sin första målning. Han var intresserad av filosofi, studerade i Uppsala och på Konstakademin.

Med Dalarnas konstliv har Lövin inte haft mycket kontakt.

- Jag gjorde mig aldrig några förhoppningar om att kunna leva som dalakonstnär, säger han och tillägger: Sedan urminnes tider har dalfolket varit ett resande folk, det går en upptrampad stig till Stockholm.

Han har bott på många håll i världen, mest i Stockholm och i Avestatrakten.

I södra Dalarna har han kunnat rumstera i jättelokaler, 16 mil från storstaden. I det stora missionshuset ryms mycket material från tidigare utställningar. Tillsammans med allt som finns hos goda vänner utgör det tillräckligt för en ännu större utställning på Moderna museet. Den kommer.

- Nittve sade att mitt rum på Moderna museet är första delen av en tvåstegsraket. Hoppas det blir snart, eftersom man är lite krasslig, säger Björn Lövin.

Under alla år har han följt uppfattningen att bara det djupt personliga, det egna ställningstagandet, kan ge upphov till konst.

- Under 1900-talet har inga konstnärer skapat något så tankemässigt revolutionerande som Picasso och Braque, anser han själv. Deras tidiga kubism är oslagbar i sin originalitet. Annars bygger mycket i västerlandets kulturliv på imitation.

När Björn Lövin 1967 sett en utställning i antropologiska museet i Paris som handlade om "primitiv konst" åkte han därifrån fylld av inspiration. Den blev en utlösande faktor efter många års funderande.

Efter den upplevelsen konstruerade han Herr P:s värld, utanförmänniskans värld, där skapandet står oberoende av kulturetablissemangets makt.

Konsten ska ha en egen prestigekanal som han kallar den:

- Då gör det inget om konsten som i Herr P:s fall görs på Konsumpapper - det är i tanken och humanismen som prestigen ligger, säger Björn Lövin.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons