Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rötterna fick Emma att byta fiolen mot hus

Annons

Efter två år på Musikkonservatoriet i Falun gick Emma Tysk direkt vidare till musikhögskolan i Stockholm. Där var det meningen att hon skulle studera fyra år och gå ut som flygfärdig musiker, men hon blev utbytesstudent i Oslo under det fjärde året och den framstående violaläraren Lars-Anders Tomter ordnade så att hon fick ytterligare en påbyggnadstermin i Warszawa på European Mozart Academy.

- I den vevan, 1998, fanns ju inga jobb att söka. Dalasinfoniettan var nedläggningshotad. Kulturen skars ned överallt. Jag blev frilansare och det blev ett evigt flackande. Jag spelade i Gävle Symfoniorkester, Umeå Symfoniorkester, Norrbottens Kammarorkester i Luleå och jag spelade ofta i Dalasinfoniettan, naturligtvis, säger hon.

Emma Tysk anlitades också för uppsättningarna av Spelman på taket på Stadsteatern i Stockholm och Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm. Det handlade om "brödspelande" - roligt i början, men ganska segt när det handlade om den 90:e föreställningen.

Sambon Thomas Blanch fick fast anställning som cellist i Gävle Symfoniorkester och paret bodde en tid i lägenhet i Gävle.

- Gävle var i alla fall ett steg åt rätt håll. Därifrån var det bara 18 mil hem, säger hon och tittar ut över hästhagen ned mot Orsasjön.

- Arbetsgivarna ordnade med bostad. I praktiken bodde jag ofta på hotell. Det kan ju synas glamoröst, men det där livet har en baksida. Det var roligast i början och sedan blev längtan hem till Vattnäs allt starkare. Rötterna, hästarna, familjen. Familjen betyder allt för mig, säger Emma och berättar att var och varannan granngård bebos av någon som heter Tysk i efternamn.

Härom året fick ju Dalasinfoniettan plötsligt starkt politiskt stöd för en utbyggnad, men för Emma Tysk framstod det åren innan som att det skulle bli svårt att hitta jobb som yrkesmusiker i Dalarna. Efter att dottern Saga fötts och längtan till Vattnäs blivit än mer akut, började hon därför planera för en alternativ yrkeskarriär.

- Saga var bara fem veckor när jag jobbade i en produktion med Dalasinfoniettan. Farmor och farfar fick sitta med när vi repeterade. Jag förstod senare hur svårt det är att kombinera livet som musiker med livet som småbarnsförälder. Som mamma till ett litet barn vill man inte vara borta två veckor och spela. Man vill inte ha för långt till dagis om något skulle hända.

- Jag har alltid haft lätt för att plugga. Jag har ett genuint husintresse och såg att det fanns en mäklarutbildning i Gävle, berättar hon om den högskoleutbildning som hon läste in, delvis genom att studera i dubbel helfart.

Efter att ha praktiserat på en firma i Mora blev hon garanterad jobb och sedan den 17 maj är hon registrerad fastighetsmäklare. Yrkena som musiker och mäklare är väsensskilda.

- Som musiker i en orkester handlar det mycket om att smälta in i gruppen, att anpassa sig till stämledaren och att lyda dirigenten. Som fastighetsmäklare träffar man många olika människor en kort tid, när det händer stora saker i deras liv. Vi anlitas när det varit dödsfall och skilsmässor. Vi träffar unga familjer som ska få barn och som drömmer om ett liv i hus. Jag tycker att det är väldigt stimulerande att vara mäklare.

Nu betraktar hon sig som en kvinna med två yrken - hon är både altviolinist och fastighetsmäklare.

- Jag vill gärna stå på två ben yrkesmässigt. Jag kan fortfarande tacka ja till kortare produktioner i orkestrar, exempelvis en konsert med två dagars repetitioner och tre konsertkvällar. Sedan kommer vi att kunna spela i kyrkor och andra mindre sammanhang, säger hon och tänker på de konstellationer ur sinfoniettan (i vilka hennes sambo och systern Johanna, violin, ingår) som gör kammarmusikkonserter.

Men Emma Tysk längtar också efter att vara med i stora symfoniska sammanhang med sin viola, instrumentet hon kallar för "orkesterns hjärta".

- När jag ammade och lyssnade på Brahmssymfonierna kliade det i fingrarna. Man kan ju fingersättningen. Jag känner mycket för den romantiska musiken. Brahms, Beethoven, Rachmaninov.

Senare den här månaden är det emellertid spelmansmusik som gäller och den är alltid närvarande i familjen Tysk. Emma ska "spela upp majstången" i Vattnäs, Bergkarlås och Oxberg tillsammans med Johanna och mamma Kerstin.

Emma Tysk utesluter inte att hon kommer att söka till Dalasinfoniettan om och när den går vidare och i nästa etapp ökar från 28 till 35 musiker. Men då blir det Vattnäs hon kommer att ha som bas - inte orkesterns hemort Falun. Hennes pappa spikar för fullt på huset där hon ska flytta in och bli bofast i byn. Det är ett stort hus, 200 kvadratmeter.

- Vi ska ha många barn. Jag vill ha en stor familj. Vi väntar barn igen i oktober.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons