Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rothman söker vidare

Annons

Den starka livskänslan löper jämsides med sorgen över livets bräcklighet i Lenke Rothmans konstnärskap. När hon ställde ut i Dalarnas museum1995 dominerade de teckenfyllda besvärjelserna över Förintelsens mörker. I den nyöppnade utställningen i Mora kulturhus har färger och poesi fått större utrymme.

Många av de stora akvarallerna, gjorda med utsökta kulörer och lätt handlag, har en österländsk prägel. På 90-talet arbetade Lenke Rothman med collage i handpappersverkstaden i Imadate i Japan. Det sparsmakade japanska uttryckssättet och papperets sensuella yta - där hon ibland låter föremål sjunka in - passar hennes knappa uttryckssätt.

Inte minst visar Morautställningen att Lenke Rothman är en outtröttlig experimentator som aldrig ger sig i sitt sökande.

Rothman har varit en föregångare i svenskt konstliv när det gäller mixed media. För henne var det naturligt att berätta med föremål, att låta deras inneboende laddning förstärka bilden. Hon har hållit fast den känsla för tingens magi, som små barn brukar ha.

Vissa ting kan bättre än andra förmedla meddelanden mellan den synliga och den parallella verkligheten.

När Lenke Rothman stoppar ner små barnskor i den typ av glasskrin, som förr i världen var till för privata minnessaker, är det ingen vanlig nostalgihandling. Konstverket med titeln "Ihågkom oss till liv" överför en direkt känsla av ångest och förlust, även till den som inte känner till konstnärens grymma erfarenheter från Auschwitz dödsläger, där hennes småsyskon dog.

Lenke Rothman gör ofta hisnande språng mellan den lilla världen och den stora.

Det igenkännbara, där vi söker trygghet, manifesteras i prydliga korsstygn, medan lösryckta foton från andra kulturer flyter omkring som olösta gåtor.

Och visst kan man uppfatta Rothmans collage som rebusar. Men det är inte det rationella svaret, utan det intuitiva språket som är hennes styrka, det som går rakt in och inte stannar på ytan, som merparten av de materiella och nyttoinriktade budskap som dagligen sköljer över oss.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons