Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personligt, starkt och mustigt

Annons

Falutriennalen är visserligen liten i jämförelse med de jättestora internationella grafikbiennalerna och triennalerna, men många av verken som hänger på Konsthallens väggar är gjorda av konstnärer av internationell betydelse.

Årets grafiktriennal ger oss unika möjligheter att se vad som händer inom grafiken på Balkan.

I Konsthallen möter bilder med kärv mustighet och personlig karaktär.

- Det finns en speciell styrka i dem. Kanske är det den kraft som kommer från motstånd och hårda erfarenheter, säger konstintendent Anne Seppänen, som är utställningskommissarie tillsammans med grafikern Modhir Ahmed. Under två år har de arbetat med att förbereda utställningen.

Fyrtio konstnärer från tio länder deltar. Kommissarierna har valt att ta ett brett grepp på Balkanregionen och har inbjudit grafiker från Slovenien i väster till Turkiet i öster. Flera av länderna har nyligen levt i krig, andra som Rumänien och Bulgarien har övergått till helt nya politiska system. Oron och turbulensen har naturligtvis satt spår också i konsten. Det är inga söta eller menlösa motiv som skickats till Falun.

- Konsten var för många ett sätt att överleva. När bomber förstörde kvarter i Belgrad satt grafiker i husen intill och arbetade med torrnål, berättar Ahmed och Seppänen. De har mött konstnärer som helt gått in för odling på kolonilotten och arbete med grafiken för att inte bli tokiga.

Mycket som visas i Falutriennalen 2004 är intensivt, färgstarkt och känns på något sätt kompromisslöst. Det finns också mycket spelrum för det lekfulla, för fantasin. Framför greken Nicos Terzis uttrycksfulla och galna får och hundar drar man på mun och på turken Hasan Kirans båtar kan man glida ut i en värld med tycke av både Tusen och en natt och science fiction. Drömska landskap och inåtvänd meditation av nordiskt slag lyser däremot med sin frånvaro.

Bredden av grafiska tekniker är imponerande, den tekniska skickligheten likaså.

- Att läsa de grafiska veteranernas cv kan ge gåshud, tycker Anne Seppänen och tar utställningens äldste och extremt välmeriterade deltagare, Bogdan Borcic från Slovenien, som exempel.

Balkan är en spännande grafisk värld med urgamla traditioner.

- I de här länderna finns mängder av välutbildade grafiker, säger Modhir Ahmed. De flesta har gått minst fem år på konsthögskolornas grafikutbildningar och många specialiserar sig ytterligare inom en viss grafisk teknik. I Sverige har högskolornas grafiska utbildningar ersatts med kurser på grafikverkstäder ute i landet.

Sin stora kunnighet utnyttjar Balkanländernas grafiska elit på flera sätt. Många av dem syns ständigt på de stora internationella grafikutställningarna, de tävlar och vinner priser på biennalerna och de jobbar som gästföreläsare och professorer.

Och några av dem skickar sina grafiska blad till en ambitiös, men för de flesta ännu ganska okänd, grafiktriennal i en svensk småstad. Namnet Falun dyker upp bredvid grafikstäder som Tokyo och Ljubljana och kontaktnätet växer.

Konstens och grafikens värld är gränslös.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons