Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommers kring Carl Larsson

Annons

Karin Larsson figurerar också på en av de jubileumsserviser som samma företag, Nordstjärnan i Malmö, vill sälja per postorder. Karin på tallrikskanten har en målning som förebild och figuren är ett utsnitt ur den.

Både glas och porslin är dessutom märkta med Carl Larssons signatur, något som ger sken av att konstnären har varit förknippad med produkterna.

Det här är något som upprör Carl Larssongårdens intendent Marianne Nilsson och Karin och Carl Larssons släktförening, som har skyddat och registrerat loggan där signaturen C L ingår.

- Fruktansvärt, tycker Marianne Nilsson. Vi har inget samarbete alls med företaget Nordstjärnan som säljer jubileumsservisen, även om folk kanske tror det.

- Vi mår mycket dåligt av det här.

Ändå är släktföreningen och Carl Larssongårdens personal ganska luttrade efter alla år med C L-plagiat och dåliga kopior på kommersiella föremål.

Ganska omedelbart efter att upphovsrätten upphört, på 1970-talet, översvämmades marknaden av kakburkar, tändsticksaskar, brickor och servetter med hiskligt dåligt tryck och fel färger.

Ett vykortsförlag har nyligen börjat göra "collage" där man fritt plockat ihop olika bakgrunder och figurer ur Carl Larssons Sundbornsmålningar.

Det förekommer nästan aldrig att företag hör av sig till Carl Larssongården innan de skickar ut sina produkter.

- Det är ju av omsorg om konstnären Carl Larsson vi reagerar, säger Marianne Nilsson.

Numera är en konstnärs upphovsrätt skyddad i 70 år. Carl Larsson dog 1919.

Carl och Karin Larssons släktförening har enbart möjlighet att utnyttja det så kallade Klassikerskyddet, som bevakas av Konstakademien och ska skydda mot grov skändning.

Det är svårt att driva fall om kränkande kommersiellt utnyttjande vidare. Man måste bevisa att man lidit ekonomisk skada, och det tar mycket tid.

Den 18 februari skrev Marianne Nilsson ett brev till Nordstjärnan, företaget med jubileumsservisen, och protesterade mot varumärkesintrånget.

I brevet framhålls det som ett uppseendeväckande tilltag att företaget använder en av Sveriges mest kända konstnärers signatur för att marknadsföra sina produkter och därigenom förknippa Carl Larssons konstnärsgärning med dem.

Något svar på brevet har ännu inte kommit.

Sedan de stora utställningarna om Karin och Carl Larssons inredningsstil ägde rum i London och Stockholm har "Larsson-stilen" figurerat som begrepp, både inom och utom landet.

- Visst vore det spännande om Högskolan Dalarna skulle vilja undersöka närmare vad "Larsson-stilen" medfört, säger Marianne Nilsson.

Hon framhåller också att mycket som skapas i dag, inspirerat av Larssons verk, gör henne glad.

Många formgivare har på ett fantastiskt sätt följt upp de inredningstankar som föddes på gården i Sundborn. Ikea har till exempel flera gånger haft sina designers på besök.

- Viktigt är, menar hon, att det som produceras ger en rättvisande bild av Carl Larssons livsverk. Själva vill vi vara noga med att de produkter som saluförs i vår museibutik gör det och att reproduktioner har rätt färgåtergivning. Om någon bild är beskuren uppger vi det.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons