Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Keith Jarrett får årets Polarpris

Annons

Det är främst hans förmåga att överskrida musikvärldens gränser som belönas med en miljon kronor ur Stikkan Andersons prisfond.

Prisnämndens val av amerikanen Keith Jarretts lär knappast reta någon. Han har i sin musik gjort sig oberoende av genrer. I biljettköerna till Jarretts konserter samsas konstmusikens entusiaster med jazzdiggare och rockmusikens mest hängivna fans.

Knappast någon Polarpristagare har bättre än Jarrett uppfyllt donatorns uttalade syfte med priset - att skapa möten mellan seriös och populär musik.

Keith Jarrett kommer till ceremonin i Stockholm den 12 maj. Några dagar innan, den 7 maj, ger han en konsert i Stockholms konserthus tillsammans med basisten Gary Peacock och trummisen Jack DeJohnette.

Han föddes i Allentown, Pennsylvania och började spela piano redan i treårsåldern. Som 15-åring började han studera komposition i Boston och Paris, men suget från jazzklubbarna i New York blev för starkt. Där berikade han jazzmusiken med influenser från blues, gospel, pop, folk- och konstmusik Internationellt fick Keith Jarrett sitt genombrott som en del i Charles Lloyd Quartett och gjorde där en pionjärinsats för att bryta barriärer mellan jazz och rock. Efter en period i Miles Davies fusionsgrupper har han bara spelat akustiskt.

Det sena 70-talet innebar stjärnstatus för Jarrett som pianosolist. Han reste världen runt och varje konsert blev en klassiker. Skivinspelningar som "The Köln concert" hör till hans största hits. Keith Jarrett skapade sin musik i stunden och hans långa improvisationer omtalades som magiska av den förtrollade publiken.

"Genom ett totalt spontant skapande har Keith Jarrett upphöjt pianoimprovisationen som konstform till nya, oanade höjder", berömmer nämnden.

På 80-talet utvecklade han gruppimprovisationer i närmast kammarmusikaliska former. Som klassisk uttolkare har han gett ut mästerliga versioner av Bach, Händel, Mozart, Sjostakovitj och Pärt. Som tonsättare har Keith Jarrett under senare år skapat verk för kammarensemble och orkester.

Enligt traditionen har tidigare ett pris gått till en företrädare för den seriösa konstmusiken. Varför då bara ett pris i år?

- Det känns helt rätt att låta Keith Jarrett ensam få ta emot priset, säger prisnämndens ordförande Åke Holmquist, Musikaliska Akademiens ständige sekreterare.

- Jarrett förenar så mycket från olika musikområden i sin musik. Han är en gränsöverskridare, som i det avseendet ensam uppfyller Stikkan Andersons intention. (PM)

ROLF SUNDBLAD

Mer läsning

Annons