Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Jag är obekväm"

Annons

Margareta Dellefors är centralfiguren i det operakrig som blossat upp kring arenan Dalhalla den senaste veckan. En infekterad strid om vilken musik som egentligen ska spelas i arenan.

- Det stod i tidningen att jag är konfliktbenägen. Det är jag inte, jag är... "obekväm". Jag har inte vett att hålla tyst om det är något som inte är rätt. I Sverige är vi vana med att det ska råda konsensus, säger hon.

- Och det är ingen fördel att vara kvinna i sammanhanget.

Är du oroad för operans framtid i Dalhalla?

- Oh ja, oh ja. Det är inte så många evenemang, procentuellt sett, men det är det vi fått pengar för.

Margareta Dellefors tycker att klassisk musik och opera ska dominera Dalhallas program. För henne handlar det bland annat om de statliga bidrag och generösa donationer Dalhalla mottagit. Pengar som skänkts för att göra Dalhalla till en operascen, menar hon.

- Det är viktigt att vi lever upp till de mål vi har föresatt oss. Visst kan man följa minsta motståndets lag och räkna med fulla hus när man bokar Håkan Hellström och Robyn, men vi måste värna om Dalhallas identitet, varumärket Dalhalla. Det är det som gör att människor kommer resande och stannar en natt.

Hennes kritik är densamma som framfördes mot programbolaget och vänföreningens styrelse vid årsmötet förrförra helgen. Men Margareta Dellefors hävdar bestämt att hon inte låg bakom den kritiska skrivelsen till mötet.

- Lika lite var det som hände på årsmötet något som hade regisserats av mig.

Har du fortfarande lust att arbeta med Dalhalla efter det som hänt?

- Ja, det är för mig väldigt angeläget att veta att min idé fullföljs. Redan för två år sedan var jag beredd att lämna mitt jobb och övergå till att bli konsult. Men då jag märkte att det inte vidtogs några åtgärder för att hitta en efterträdare så ville jag inte längre. Jag kan inte gärna sticka med svansen mellan benen.

I mars 2002 skrev hon ett nytt kontrakt som fastslog att hon skulle verka som konstnärlig ledare för operafestivalen samt ansvara för vissa inslag med klassisk musik.

- Jag vill att Dalhallas vänner tillsätter en rekryteringsgrupp för att hitta en ny konstnärlig ledare. Och att de i samråd med mig kommer fram till ett bra namn.

När Margareta Dellefors spekulerar om hur Dalhalla ska utvecklas riktar hon blicken åt ett helt annat håll än den populärmusikaliska.

I stället för att breddas till att bli en "turnéplats", bör Dalhalla breddas genom att även ta in dans och teater, företrädelsevis antika dramer.

- Ingen annanstans i Skandinavien kan man spela antik teater i en liknande amfiteater, säger hon.

Men hon har egentligen inget inflytande över programmet i stort säger hon och efterlyser därför en samsyn mellan alla inblandade. Man bör också vara försiktig med vilken populärmusik som spelas, tycker hon.

- Det ska vara kvalitet i det som spelas. Dålig opera har heller inget i Dalhalla att göra.

- Jag brinner för musik. Det är ett sätt att leva för mig.

Vid Dalhallas vänners årsmöte beslutades att en oberoende person med hög integritet skulle utses att granska de senaste årens verksamhet och programutbud. Vem det blir eller vad arbetet ska leda till är ännu inte klart.

MARTIN AAGÅRD

Mer läsning

Annons