Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hedemoraförlag i tiden

Annons

Mitt i tiden befann de sig i hög grad när de tog över förlaget efter Kristers far Alfons. Året var 1968. Var tid har sin radikalism och 68-epoken är redan omvärvd av mytens töcken för många unga.

- För mig var Vietnamtribunnalen 1967 en väckarklocka, säger Gertrud Gidlund. Hon ser 68-rörelsen som den storartade demokratirörelsen där goda krafter från hela världen möttes. Vid sidan av allt flum fanns det också seriös skärpa i debatten, krav på lagar för att förhindra krig och folkövergrepp.

Den lantliga friden på den gamla rödmålade gården fulländas av att de knotiga fruktträden aldrig blommat som i år. I den här miljön har Gertrud och Krister Gidlund haft ro att sammanfatta ungdomstidens erfarenheter i bokform.

- Boken handlar om tiden 1968-84, en historisk, men förtalad tid, som vi tycker vi fått ett mer avklarnat förhållande till, säger Gertrud.

Ett förlag är en mötesplats för idéer i tiden. Till Gidlunds förlag skickade många författare verk med hett stoff till debatten.

En bok som gav eko var förstås "IB och hotet mot vår säkerhet" av Bengt Bratt. Inga av de större förlagen hade vågat ge ut den.

Båda Gidlunds älskar ordet i alla former. Det innebär att boken "Ett litet bokförlag" är något mer än torr företagshistorik. Gertrud Gidlunds blommande berättarspråk känner vi från hennes krönikor på vår kultursida för några år sedan och Krister Gidlund är lika mycket språkkonstnär som förläggare.

Boken ger med sina författarmöten och sin tidsskildring en personlig påminnelse om en händelserik epok i 1900-talets historia.

På 60-talet var Stockholm en vibrerande kulturstad. Experiment och nytänkande präglade inte minst konstlivet och Svarta pantrarna, Flower-power, FNL-rörelsen och kvinnorörelsen skapade debattgrund åren som följde.

Historieskrivningens primörer är, som Gertrud så riktigt säger, ögonvittnesskildringarna. Genom hennes friska minnesbilder får vi sitta med på Russeltribunalen i Stockholm 1967, höra Jean-Paul Sartre, Simone de Beuvoir och Peter Weiss och se Siri Derkert som klättrade runt i bänkraderna och tecknade människorna på podiet. Vi får också följa med rakt in i Paris tårgasdoftande 68-kravaller - egentligen hade de unga förläggarna åkt dit för att titta på katedraler.

- Småförläggarens privilegium är att få sätta sin prägel på utgivningen, menar Gidlunds. Familjebanden med Barbro och Günes Karabuda medförde utgåvor och kontakter med Yasar Kemal, Tjingiz Ajtmatov och Edita Morris. Gertruds far Dag Strömbäck öppnade dörrarna mot den akademiska, speciellt humanistiska världen. Kristers far Alfons Gidlund hade kontakter inom arbetarrörelsen, som resulterade i en rad titlar av Lars Furuland, Rolf Blomberg, Rune Lindström, Lena Larsson, Arthur Lundkvist, Ture Nerman med flera.

Utgivningen inleddes med en roman av en stor författare som sedan kom att förknippas med förlaget: Yasar Kemals "Bomullsvägen". Suzanne Ostens kvinnopjäser är exempel på de många teaterlitterära verk förlaget gav ut. Bunny Ragnerstam, journalist från Falun, inledde en uppmärksammad romansvit om arbetarrörelsen med "Innan dagen gryr". Marit Paulsen berättade om sin barndom som "tyskhorans" unge i "Liten Ida".

När bokförlaget etablerades var Gidlunds småbarnsföräldrar och 70-talet efterlyste nytänkande inom barnkulturen. I den tidiga produktionen ingick en så kallad "alternativ" barnbok i tidens anda: Dr Gormanders (Gunnar Ohrlanders) "När barnen tog makten", illustrerad av Helga Henschen. Snart följde en rad barnböcker av bland andra Katarina Taikon, Lisa Berg, Ronny Ambjörnsson, Sven Wernström och Siv Widerberg.

Till de senare årens viktigaste uppgifter hör jättearbetet med Almqvists samlade verk och Tage Erlanders omfångsrika dagböcker.

Särskilt meningsfullt tycker förläggarna det är att få ägna sig åt regionala kulturen, eftersom de anser att den kommer att betyda mer i den europeiska unionen. Medan däremot rikskulturen kan tänkas bli ännu mer inkorporerad i den internationella storkulturen.

För regionala författare är nätverket av små förlag livsviktig. Böcker med dalaanknytning (Dalarnas industrihistoria, Dalahästen, Georg Stiernhielm, Falugrafikerna med flera titlar) är en etablerad nisch.

- Nu lämnar vi successivt över till vår dotter Sara och hennes man Anders Svedin i Uppsala, förklarar Gidlunds.

Gertrud har återupptagit det konstnärskap hon påbörjade i ungdomen. Och Krister vill hinna skriva flera diktsamlingar.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons