Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från gråton till dynamik

Annons

Konst | Falun

Porträtt, stilleben, textil

Dagmar Lodén

Dalarnas museum

3/4 - 6/6

Ju äldre hon blev desto djärvare och kraftfullare blev hennes kompositioner.

Leksandskonstnären Dagmar Lodén (1904 - 89) hann uppleva flera konstnärliga strömningar under sitt konstnärsliv. När man ser hennes lågmälda porträttstudier från 30-talet och jämför dem med 80-talets dynamiskt abstrakta färgkompositioner är det svårt att tro att de är skapade av samma person.

Nu uppmärksammar Dalarnas museum hennes konstnärskap med en utställning i Målerisalen. Tack vare att konstnärens barn lånat ut så många verk, främst äldre målningar, men också skisser och förlagor till textila verk, kan vi följa utvecklingen genom åren. Några större offentliga textila verk är också inlånade.

Redan på 40-talet arbetade Dagmar Lodén med offentliga utsmyckningar i Stockholm tillsammans med sin man, målaren Kalle Lodén. De två träffades när de gick på Konstakademin. När han dog 1944 slutförde Dagmar deras sista gemensamma arbete och beslöt sig en tid därefter för att flytta till Dalarna med barnen.

Leksand hade redan dragit till sig många Stockholmskonstnärer ur den generationen, bland andra familjen Jobs-Söderlundh. Dagmar Lodén kom att arbeta en del som formgivare i Jobs ateljé. Ett screentryck med tistlar ger prov på hennes mönsterformgivning - dämpat i färgen, inte insmickrande, men mycket vackert.

Målningarna från 1940- och 50-talen speglar den intima, lilla världen. Dagmar målade det hon hade omkring sig, stilleben och människor, och döttrarna satt flitigt modell på konstnärsbarns vis. Ett milt gråtonat ljus går igen i den periodens lågmälda stämningsbilder.

Att Dagmar Lodén hade utpräglad formkänsla märks också i de väl genomarbetade småskisserna, ofta ganska stramt komponerade, men ändå livfulla med sina strålande färger.

Starklysande blått blev med åren Dagmar Lodéns favoritfärg. Blått och brunt dominerar i de halvt abstrakta form- och rörelsestudierna från Domnarvets järnverk, en industrimiljö som under senare år inspirerade henne genom sin dynamik.

Hennes förmåga att tänka monumentalt i färg- och formmönster kom bra till sin rätt i textila utsmyckningar. Flera vackra kyrkliga uppdrag visas i utställningen, bland annat en blåmönstrad kormatta från Stora Tuna församling, gobelängen från Leksands kyrkas gravkapell och den färgstarka triptyken Våg och hav och solar från Tuna församling i Nyköping. Allt är vävt vid Alice Lunds vävateljé i Borlänge. Där var Dagmar Lodén i många år anställd som konstnärlig ledare.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons