Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Födda: Teater Kattma

Annons

Helst skulle han vilja döpa nyfödda teater Kattma i champagne. Men kaffe och kaka i en bakficka på Falukrogen Banken är kanske mer passande.

Förebilden för den nya teater Hans Sjöberg vill skapa i Dalarna är delvis filmisk. Teater Kattma vill, i likhet med von Triers och de danska dogmafilmarna, försöka frigöra kreativitet och berättarglädje genom att bryta mot konventioner och söka sig mot en direkt, enkel och ursprunglig form. Kattma anammar inte de hårda tekniska restriktioner dogmafilmarna svär att underkasta sig, däremot strävan efter ett direkt tilltal och nya, raka uttryck.

"Det mest väsentliga för Kattma är vad man berättar, inte hur man gör det. Formen är betydelsefull, men innehållet är det viktigaste", skriver Hans Sjöberg i Kattmamanifestet.

- Den antika formen är min förebild när det gäller teater. Ett fåtal skådespelare som berättar en historia och med sina kroppar och sitt agerande skapar de bilder som behövs, säger författaren och regissören Hans Sjöberg.

Sjöberg startar Teater Kattma tillsammans med dramapedagogen och regissören Jeanette Roos Sjöberg, skådespelaren och musikern Bengt Erlandsson samt producenten Mona Pettersson.

Människor han arbetat med tidigare. Människor han tycker om att arbeta med. När Hans Sjöberg pratar om teater Kattma återkommer han ofta till ord som lust, passion och glädje.

Det ska vara roligt att göra teater, roligt att gå på teater. Men det ska också vara nyttigt, och gärna rikta sig till en publik som inte självklart söker sig till teater och kulturevenemang.

Teater Kattma vill inte göra teater för teaterns egen skull.

- Teatern ska samspela med samhället, så att det finns en koppling, menar Hans Sjöberg.

Teater Kattma vill heller inte skapa en fast scen, definitivt inte förvandlas till institution. Att vara rörlig, turnera flitigt, spela småskaligt och inte låsa sig vare sig vid format, teknik eller form är grundbultar i manifestet.

- Fast lokal, för mig, begränsar mer än det sätter i gång inspirationen, säger Hans Sjöberg.

En annan fördel med att inte ha fast spelplats är förstås lägre kostnader.

- Det första verksamhetsåret kommer teater Kattma gå runt på ungefär 1,9 miljoner kronor och ungefär en tredjedel av de pengarna kommer att vara publikintäkter, konstaterar Hans Sjöberg.

Mellan 1,2 och 1,3 miljoner kronor behöver den nya friteatern dock skrapa ihop i form av privata och/eller offentliga stöd och bidrag. Hans Sjöberg är dock inte orolig. Sedan han lämnade Dalateatern 1999 har han försörjt sig som frilans, och att nu få tillfälle att arbeta i en liten grupp är inspirerande.

- Jag har ju gjort mycket enmansteater, men det här kommer att bli jättemycket större. Ibland kommer vi att ha två, kanske tre personer på scenen, skojar Sjöberg.

- När man ska starta en teater behöver man fler människor, det har jag märkt, trots att jag är en egocentriker.

Teater Kattmas första premiär är löst inplanerad till början av 2006. Eftersom de fyra teaterarbetarna alla har olika projekt att avsluta innan de kan börja fokusera helt på Kattma kommer verksamheten inte att dra i gång på allvar förrän i oktober. Men då en rivstart med tre samtidiga projekt. Hans Sjöberg samarbetar just nu med etnologen Helena Koch, och skriver på en pjäs kallad I korsvägen, som baseras på aktuell ungdomsforskning. Jeanette Roos Sjöberg ska regissera en föreställning om jämställldhet, som ska omgärdas av seminarier. Och så har gruppen en idé om att göra ett stycke metateater om varför teater är magiskt och underbart.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons