Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En musikalisk hyllning till Wien

Annons

Hur viktigt publikkontakt är i kammarmusiksammanhang och hur mycket en utmärkt presentatör betyder visade Uppsala kammarsolisters cellist Lars Frykholm.

Han var informativ, elegant och humoristisk och kom att lyfta hela konserten genom det sätt på vilket han satte verken i sitt sammanhang.

Med Wien som nav presenterades musik av Mozart, Kreisler, Schubert och Webern, allt inramat av lättgods, valsbagateller av Strauss d ä och Lanner.

Konsertlokalen i Jernet var en spännande bekantskap, dock inte utan problem. Det var kallt och pelare skymde sikten för hälften av publiken på 65 personer. Det var så mörkt att musikerna måste be om mera ljus. Men det viktigaste intrycket var att akustiken var fin.

I Adagio och Fuga för stråkkvintett av Mozart gjorde Uppsala kammarsolister småmissar som absolut inte förväntas av en ensemble på denna höga internationella nivå. (Det var här som man förstod att de hade svårt att se noterna).

Som en hommage till Wienskt caféliv spelades tre populära stycken av Kreisler, av en sort som jag kan intyga att betydligt sämre violinister än vad det var fråga om här (de förträffliga violinisterna Nils-Erik Sparf och Patrik Swedrup) fortfarande besvärar cafébesökare i Wien med.

Till det bästa i konserten hörde en kvartettsats av Schubert och det mycket kliniskt rena framförandet av en stor stråkkvartett av Webern från 1909. Ytterst nyskapande på sin tid.

Som extranummer bisserades Kreislers österländskt färgade och humoristiska Tambourin Chinois.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons