Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Direkt till Dramaten

Annons

I våras tog 29-årige Jon Karlsson från Falun examen efter fyra år vid scenskolan i Malmö. Ambitionen att en dag arbeta som professionell skådespelare sträcker sig dock längre tillbaka.

- Om man ska göra en ganska lång historia rätt så kort så är det så att när jag var tre år gammal bestämde jag mig för två saker. Den ena var att jag skulle bli dykare, den andra att jag skulle bli skådespelare. Så när jag var femton tog jag dykarcertifikat...

Efter vad han själv kallar en "ganska typisk tonårskris" fattade han definitivt beslut om att på allvar fullfölja skådespelardrömmen.

Konsekvensen blev ett rätt otypiskt och plötsligt avhopp från teknisk linje, och en omstart på det då helt nya 3-åriga estetiska programmet i Falun. Med Dalateaterns Yngve Sundén som lärare.

- Han lade en bra grund. Efter skolan tyckte jag att jag var en fullfjädrad skådespelare. Jag skulle ned till Stockholm och göra karriär, säger Jon Karlsson och skrattar ömt åt minnet.

Skådespelare blev han. Men efter en nyttig mognadsprocess.

Efter några års diversearbetande bestämde sig Jon Karlsson för att söka in till scenskolan.

- Första året sökte jag i Stockholm men det var mer som ett test. Jag ser tillbaka på det där med lätt rodnad på kinderna, för jag visste så lite, men det var ändå väldigt nyttigt.

År 2000 sökte Jon Karlsson scenskolan i både Stockholm och Malmö. Han kom in i Malmö, studerade i fyra år, gick ut i våras, och fick jobb direkt.

- Min professionella biografi sträcker sig till en sommarteater i Krapperum i Skåne den här sommaren, säger han ödmjukt.

Och nu går du direkt vidare till Dramaten. Hur känns det?

- Det är verkligen jätteroligt. Man känner sig smickrad, men jag är också glad över att någon ser ambitionen man har.

Beskriv Strömming på Cattelin.

- Det är en ganska tragisk berättelse, men med mycket humor och värme. Hoppas jag! Den har ett slags absurd naturalism över sig. Det som händer är att han (Stig Dagerman) hela tiden försöker behålla greppet så han kan skriva den här romanen. Som ju aldrig blir skriven.

- Alla som läst någonting om Dagerman vet att han tog livet av sig. Men vi spelar aldrig ut något självmord på scenen. Det är fyra Stig i ett rum och alla kämpar de för att överleva. Det handlar på något vis om den här skaparkrisen.

Vet du vad du ska göra efter Dagermanpjäsen?

- Det enda jag vet är att jag ska ta mig ett snack med teaterchefen här (Staffan Valdemar-Holm). Sedan får vi se hur det blir.

Jon Karlssons pappa bor utanför Hedemora och hans mamma bor i Svärdsjö. Han känner själv att Falun är "hemmet utanför Stockholm", och han är hemma i Dalarna på besök så ofta han kan.

Dagerman var 31 år gammal när han tog sitt liv för ett halvt sekel sedan. Vad tror du hänt om han inte begått självmord?

- Om han tagit sig ur krisen hade han kanske hittat ett sätt att skriva och verka utan att låta sig påverkas av prestationskraven. Eller också hade han kanske helt enkelt slutat skriva.

Fotnot. Strömming på Cattelin är skriven av Lucas Svensson och regisseras av Emil Graffman. Den är en fri fantasi om diktarens kreativa kris, men bygger delvis på Dagermans pjäs Den dödsdömde. Premiär på Dramatens lilla scen lördag den 13 november.

GÖRAN PETTERSSON

Mer läsning

Annons