Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det ska kosta

Annons

"Ett bröllop är ett minne för livet. Det är dagen när vi går ut och befäster vår kärlek och talar om för alla andra att det är vi två för all tid och evighet. Bara vi två."

Nej, det är inte ett utdrag ur ett privat kärleksbrev, det är Tommy Ditz, ansvarig utgivare på Bröllop & Romantik som slår an en personlig ton i senaste numret (numera hinner man knappt öppna tidningarna innan redaktörerna friar till en).

Kanske skulle man kunna se detta som ett exempel på de semantiska svårigheterna med tidningsknepet "att närma sig läsaren", men det mest talande med stycket är snarare den utsträckning i vilken handeln påverkar de tryckta mediernas innehåll.

Det är ingen slump att dagstidningarna har bilagor som handlar om bilar, båtar och hus. Annonserna styr innehållet och så fort en annonsmarknad blivit tillräckligt stor, säljs reklamen in med en egen bilaga, förtjänstfullt fylld med redaktionellt innehåll om samma ämne.

Giftermålen i Sverige minskade länge konstant. De senaste åren har intresset för bröllop dock blivit större. Under år 2000 gifte sig 40 000 par - det högsta antalet på tio år - och statistiken pekar fortsatt uppåt.

Bra läge för ett reklamhungrigt bröllopsmagasin, med andra ord.

Det personliga anslaget från inledningen lyser dock med sin frånvaro längre in i Bröllop & Romantik. Både läsningen och känsloläget blir stramare när tidningen närmar sig Den Stora Dagen. Det här är en publikation som framför allt betonar att traditioner är viktiga och att stel etikett måste behärskas. Nog händer det saker med tidsandan på 15-20 år, alltid.

I dag är det inte ovanligt att ett bröllop kostar mellan 80 000 och 100 000 kronor. Detta är också tidningens underliggande budskap: det SKA kosta. Romantik kopplas återigen samman med pengar, till glädje för smyckes- och brudklänningsannonsörerna som mer än gärna stämmer in i utgivarens lockande ord om bröllop: "Det är något alldeles fantastiskt. Det måste upplevas."

ANDERS MILDNER

Mer läsning

Annons